Sida 1 av 1

Varför glapp i styrning på 520 -88?

Postat: 31 maj 2004 11:43
av Alesand
Funderar just nu på att köpa en BMW 520 E34 som är obesiktad. Det som gör mig lie osäker är att det glappar i ratten. Alltså, från att man svänger från det ena till det andra hållet, innan det "tar i", så är det ett spel på några(?) centimeter. Lite överdrivet så är det ungefär som i gamla filmer från femtiotalet nar dom kör bil och hela tiden svänger ratten höger-vänster.

Tack!

Postat: 31 maj 2004 12:48
av Makinen
E34 har väl om jag minns rätt snäckväxel på styrningen. De är inte lika exakta som en kuggstång och kan kännas "en smula" döda i mittläget. Om de dessutom är lite glappa så ökar det känslan av oprecishet. Snäckor brukar gå att efterjustera för att minska glappet.

Postat: 31 maj 2004 17:28
av frozen_ice
Kanske inte har sån på samma sätt på BMW men på min Renault ja hade för ett tag sen var de exakt så som du beskrev å då var de styrväxeln som va paj! Hitta en för 1500:- på en skrot men de är nåt som borde åtgärdas mä en gång om de nu är så för en vacker dag kan den få för sig att inte vilja växla alls.....

Då kan man ligga risigt till! :o

Postat: 31 maj 2004 18:03
av Karlsson
Det brukar bli lite glapp efter några år och mil. På så gott som alla snäckor jag sett så finns det en justerskruv på "locket" på ovansidan. Lossa låsmuttern och skruva in skruven lite tills det känns bra. Den ska inte dras i botten för då slits växeln i onödan, lagom är bäst.

Postat: 02 jun 2004 00:29
av Alesand
Det blev köp imorse, känns lite tryggare när man vet att det går att fixa. Konstigt att Bilprovningen idag inte hade nåt att invända!?:drive:
Tack för hjälpen iaf.

David

Postat: 15 jun 2004 00:38
av Alesand
Att den var lite orolig i styrningen :drive: berodde också på att toe-in värdena var helt åt skogen! Värdena ska vara mellan 11 och 19 grader men var, hör och häpna, 74 grader! :o På både höger och vänster framhjul. Tydligen så motsvarar 15 grader i detta sammanhang 1mm på hjulet vilket betyder att varje hjul plogade 3-4 mm. Inte konstigt att 1mm mönsterdjup snabbt blev trådiga slicks. Kanske blir det lägre bensinförbrukning nu?

Sen undrar jag om jag sabbar hjulinställningen om jag skulle råka komma åt fjädrarna med vinkelslipen så att ett (1) varv försvinner?
Nån som har erfarenhet av hederlig bonnasänkning?

Postat: 15 jun 2004 19:42
av frozen_ice
När man sänker med vanliga sänkfjädrar bör man ju alltid göra en hjulsinställning för det har nästan garanterat ändrat sig lite, så de borde la vara samma sak om man kapar tycker jag....

Postat: 18 jun 2004 18:10
av adj
Stämmer!
Du bör kontrollera hjulinställningen oavsett om du höjer eller sänker din bil. Man bör även kolla ändå med några års mellan rum eftersom fjärar slits och blir mjukare.
Det är dock inte säkert att vinkelslips sänkningen gör tillräcklig skillnad för en justering men kontrollera i alla fall är mitt råd.

Postat: 19 jun 2004 19:57
av Alesand
adj skrev:Stämmer!
Du bör kontrollera hjulinställningen oavsett om du höjer eller sänker din bil. Man bör även kolla ändå med några års mellan rum eftersom fjärar slits och blir mjukare.
Det är dock inte säkert att vinkelslips sänkningen gör tillräcklig skillnad för en justering men kontrollera i alla fall är mitt råd.
När du säger kontrollera, menar du göra själv?
Att lämna in kostade 875kr, känns liksom jobbigt att betala det igen.