Sida 1 av 1

Effektökning hjulen vs motorn

Postat: 22 feb 2002 10:52
av Samuel Lindkvist
Funderade lite igår hur man räknar på effektökning på hjulen vs motorn.

Om man har 250hk i motorn med en förlust på 15% så har man 212.5hk på hjulen. Men man brukar ju mäta på hjulen, så säg att man mätt upp 212.5hk på hjulen innan trimning och efter trimning så har man 312.5hk på hjulen. Alltså en ökning med 100hk.
Så till frågan: Har man då 350hk eller 367hk i motorn?

Alltså
212.5 + 17.6% = 250hk
312.5 + 17.6% = 367hk
eller
250 + 100 = 350hk

Räknar man i % så blir ju effekten i motorn 367hk, men tar verkligen transmisionen mer effekt för att man har mer effekt i motorn?
Kan ni ju fundera på lite. :wink:

Postat: 24 feb 2002 12:30
av janolov
Du adderar ju hjuleffekt med motor effekt på slutet! Blir lite skumt!

Postat: 24 feb 2002 16:18
av janolov
Men vad jag kan förstå så är förlusten procentuell.. Alltså större motor effekt ger större förluster! Du borde då ha fått 367 Hk i motorn! (är jag rätt underättad?)

Postat: 24 feb 2002 18:13
av Karlsson
Jag chippade Omegan förrförra sommarn. Unichip, programmeras i rullande landsväg. Först mättes drivhjulseffekten utan chip, det var 118 hk, lite klent men snubben som gjorde jobbet sa att 20 % försvinner. Sedan kördes bilen med chipet ett par timmar (!) så tillslut var det 123 hk på drivhjulen. Ganska dåligt resultat, beroende på att det var en sugmotor som tyvärr inte var helt frisk (dåliga kolvar och block). Om jag har råd i sommar ska 24-ventilaren få ett nytt avgassystem och sen bär det av mot Helsingborg och TS-motor. 24-ventilaren ger nog bättre resultat.

Postat: 26 feb 2002 15:40
av Zeb
Jag tror att den procentuella ökningen består i att belastningen på lager och drev ökar med ökad effekt och därmed motståndet.