Effektökning hjulen vs motorn

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Effektökning hjulen vs motorn

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Funderade lite igår hur man räknar på effektökning på hjulen vs motorn.

Om man har 250hk i motorn med en förlust på 15% så har man 212.5hk på hjulen. Men man brukar ju mäta på hjulen, så säg att man mätt upp 212.5hk på hjulen innan trimning och efter trimning så har man 312.5hk på hjulen. Alltså en ökning med 100hk.
Så till frågan: Har man då 350hk eller 367hk i motorn?

Alltså
212.5 + 17.6% = 250hk
312.5 + 17.6% = 367hk
eller
250 + 100 = 350hk

Räknar man i % så blir ju effekten i motorn 367hk, men tar verkligen transmisionen mer effekt för att man har mer effekt i motorn?
Kan ni ju fundera på lite. :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
janolov
Superpostare!
Inlägg: 102
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av janolov »

Du adderar ju hjuleffekt med motor effekt på slutet! Blir lite skumt!
janolov
Superpostare!
Inlägg: 102
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av janolov »

Men vad jag kan förstå så är förlusten procentuell.. Alltså större motor effekt ger större förluster! Du borde då ha fått 367 Hk i motorn! (är jag rätt underättad?)
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag chippade Omegan förrförra sommarn. Unichip, programmeras i rullande landsväg. Först mättes drivhjulseffekten utan chip, det var 118 hk, lite klent men snubben som gjorde jobbet sa att 20 % försvinner. Sedan kördes bilen med chipet ett par timmar (!) så tillslut var det 123 hk på drivhjulen. Ganska dåligt resultat, beroende på att det var en sugmotor som tyvärr inte var helt frisk (dåliga kolvar och block). Om jag har råd i sommar ska 24-ventilaren få ett nytt avgassystem och sen bär det av mot Helsingborg och TS-motor. 24-ventilaren ger nog bättre resultat.
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Jag tror att den procentuella ökningen består i att belastningen på lager och drev ökar med ökad effekt och därmed motståndet.
Skriv svar