RPM på Turbon?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

RPM på Turbon?

Inlägg av adj »

TJa!!

Tänkte kolla om det finns någon som kan bekräfta eller revidera mina uppgifter om varvtalet på turbinen i turbon.

När jag läste fordonstecknik på gymnasiet för många år sedan sa vår lärare att en turbo börjar överladda vid ca 30 000 rpm och vidd fullt laddtryck har den ca 100 000 varv/min.

Någon som har mer kött på bena i frågan?
Vill ju inte fara med osanning ;-)
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Hos moderna aggregat ligger det väl i alla fall uppåt 150 000 rpm.
Zeb Arvidsson
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

Tackar tackar!!

Mera tjut för pengarna!!
Kanske skulle försöka få dit ngn givare för att kunna kolla värdena på mina gamla burkar!?!
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

adj skrev:Tackar tackar!!

Mera tjut för pengarna!!
Kanske skulle försöka få dit ngn givare för att kunna kolla värdena på mina gamla burkar!?!
lycka till! Det blir nog galet svårt va??
Har en cykeldator över här annars! :mhihi:
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Z3 Viktor
Megapostare!
Inlägg: 395
Blev medlem: 29 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Z3 Viktor »

Zeb skrev:Hos moderna aggregat ligger det väl i alla fall uppåt 150 000 rpm.
Rätt brutalt egentligen..skulle va kul med en sån mätare :)
tänk å sitta i ett runt rum som snurrar så många var per minut...weee :hyper:
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

lycka till! Det blir nog galet svårt va??
Borde inte vara omöjligt!
Kommer iofs inte ihåg vad turbinen vara av för material sist jag hade isär Mc turbon!?!
Men bara så här på rakarm skulle jag tänka mig att den var magnetisk?
och att då göra ett litet hål pilla dit en magnetgivare så får man ju signal för varje fläns som far förbi ( vilket blir många!!)
Sen gäller det ju att ha något som hinner med att ta emot alla signaler och dela dem på antalet flänsar. JAAAAAaa jag har en lösning :tongue:

Antagligen inte hellt lätt och jag vet inte riktigt till vilken nytta, men måste man ha nytta av allt man gör? en kul ide istället för varvräknare på motorn kanske!?!

Om någon nappar på iden åker jag gärna på studiebesök!!
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Om man höll sig på kompressorsidan där det inte är så förbaskat varmt så kanske man skulle kunna köra med optisk mätning?
Zeb Arvidsson
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

Jo det är nog nästan ett krav
Om man höll sig på kompressorsidan
Och det var kanske inte ett helt dumt förslagfrågan är då om man ska ha en lampa som lyser och en mätare som tar reflektionerna!? för det lär nog vara mörkt annars :mhihi:

mem men men , nu fick jag en flash back
vi gjorde ju program till en lego robot i skolan som läste ljusskillnader 8)
KAnske kan använda den :mhihi:
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

adj skrev:mhihi:
mem men men , nu fick jag en flash back
vi gjorde ju program till en lego robot i skolan som läste ljusskillnader 8)
KAnske kan använda den :mhihi:
Säkert!!!! :mhihi:

Med tanke på den precisionen de var på dom kanske du kan mäta nåt om du typ snurrar runt den med fingret! SAKTA!!! Annars lär den inte funka alls... Men om du sätter på nåt på en vinge som alstrar ett ljud varje varv. Sen dtrar du på turbon i nån minut, spelar in de i tatorn. Mäter pikarna och sen räknar lite.. Kan ju bli jobbigt o räkna men de är väl en smäll du får ta! :lol:
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Westerlind
Normal postare
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 jan 2003 23:30
Ort: Eskilstuna ( Mullsjö 27/3-04 )

Inlägg av Westerlind »

sätt dit en ABS givare. så får turbinen agera ABS-krans. :mhihi:
TÖV medlem nr1
(Trollhättans Överladdade Vänner)
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

Det var ju lite ta´nken eftersom det är en magnet givare
Fast jag tror inte det handlar om riktigt samma känslighet.
Jag har ca 110 kugg på mina abs kransar, har inte räkant hur många varv i minuten den gör men jag tvivlar på att det ens är inärheten av turbinen, men tanken får väl leka vidare :mhihi:
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

jag kan ju inget om teknik o prylar, men det kanske skulle vara lättare att få
dit någon historia som kan känna av frekvensen istället? för vad mer på
bilen snurrar i den hastigheten?
mätningen kan ju börja vid 20k, inget annat snurrar så fort, o mätning av en
turbo är väl inte vara intressant under 20k?

då skulle man kanske kunna kalibrera den på lägre mätbara varv, o sedan
får den räkna lite snabbare bara..

men vad vet jag om turbo, jag kör ju Ford.. :wink:
Martin .. Sköld
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

men vad vet jag om turbo, jag kör ju Ford..
Dom har väl också gjort någon modell med nurra i?!?

HAr själv en XR3i stående som jag funderar på om den går att Turbo konvertera utan för mycket bök!?! :confused:
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Inte för att verka negativ på något sätt, det är bra att vara vetgirig, men räcker det inte att veta att en modern turbo varvar bra långt över 150 000 rpm nuförtiden?
Det jag skulle tycka är mer intressant i sammanhanget är hur varma och täta avgaserna är när de kommer in i turbon, det är lättare att mäta dessutom.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Karlsson skrev:Inte för att verka negativ på något sätt, det är bra att vara vetgirig, men räcker det inte att veta att en modern turbo varvar bra långt över 150 000 rpm nuförtiden?
Det jag skulle tycka är mer intressant i sammanhanget är hur varma och täta avgaserna är när de kommer in i turbon, det är lättare att mäta dessutom.
Men Karlsson, du om någon borde väl veta att ämnet i en diskussion inte behöver försvaras.. efter alla våra "heliga måndagar" med diskussioner allt från hydraulfjädringa, cegarbilar till evighetsmaskiner... inga av våra färdiga diskussioner har väl någonsin genomförts? :tongue:

men du har säkert rätt i vad du skriver alltså. kommer du ikväll förresten?

så kan vi ju diskutera avgasmassa.. :D
Martin .. Sköld
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

Jo Martin du har troligen rätt!
Det ger nog inget extra att veta varven mer än en kul grejj.

Sen om det är lättare att mäta temp och täthet vet jag inte för då är det ruskigt varmt och det borde kräva en del special grejjor bara för tempen, men visst det kankse kan vara intressant det med.
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
VolvoJögge
Normal postare
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jan 2002 01:00
Ort: Hjo
Kontakt:

turbo RPM

Inlägg av VolvoJögge »

hehe varför denna nyfikenhet det räcker väl med att se om skiten laddar. Och om ni vill veta varvtal på respiratorn så kan jag säga att det är helt meningslöst att spekulera. Se bara till att den är tillräkligt kall när ni stänger av motorn.

tips: skaffa turbotimer...
Sluta vela ladda mera!!!
Skriv svar