Avgastemperaturer
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Avgastemperaturer
Jag undrar över vilka avgastemperaturer som råder i olika lägen. Efter hur lång tid och beroende på motor eller annat. Nån som vet?
Det beror väl mest på hur hårt man belastar motorn. Sen är det klart att en 1100 kubiks Fiesta motor inte kommer upp i lika höga temperaturer som en turbomatad F1.
Temperaturen på avgaserna brukar nog ligga runt ca 900 grader i en "normal" turbomotor, något lägre i sugmotorer.
Temperaturen på avgaserna brukar nog ligga runt ca 900 grader i en "normal" turbomotor, något lägre i sugmotorer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Normal postare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 01 jan 2002 01:00
- Ort: Hjo
- Kontakt:
avgastemp
skaffa en tempgivare och plasera givaren så nära grenröret som möjligt.
skulle det överstiga 400grade så då kan jag tänka mig att måtorn får för snål blandning.. skaffa en lambdamätare...vill man ha en svalare avgastemp så finns det bandage för sådant..
Mvh:Jögge
skulle det överstiga 400grade så då kan jag tänka mig att måtorn får för snål blandning.. skaffa en lambdamätare...vill man ha en svalare avgastemp så finns det bandage för sådant..
Mvh:Jögge
Sluta vela ladda mera!!!
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 07 apr 2004 20:36
- Ort: Fotö (Göteborg)
- Kontakt:
frozen_ice skrev:Får man svalare avgastemp om man sätter bandage runt? Gör inte det bara att värmen minskar runtom t ex grenröret?
avgastempen blir högre pga att de inte kyls lika mycket av luften runt om kring grenröret. Fördelen är att man dels isolerar så de som finns runt om kring grenrör inte utsätts för samma värme och dels att man bibehåller den höga hastigheten på gaserna som hög avgastemp ger.
/Andreas