Sida 1 av 1

BMW-insprutningsproblem, är det styrboxen??

Postat: 31 jan 2004 13:34
av Oscar A
Det är en BMW 318i -87 vi pratar om..

Fick en ispropp som gjorde att bränslepumpen "skenade" eller låste sig troligtvis blev det för högt tryck på grund av isproppen. Iallafall så visade det sig genom ett plågat ljud från pumpen och att tempmätaren fick spelet o kontorlampor släcktes, o motorn hackade o dog. Ett relä i motorrummet i närheten av insuget, såg inte vilket, fick också spelet när det var ispropp. Men isproppen försvann efter lite fullgasköring och fulltankning + lite K-skydd och bilen gick bra igen. Körde senare samma dag riksväg i ca 3 mil gick helt normalt, plötsligt tvärdör bilen, trodde det var ny ispropp. Väntade en stund men ingen skillnad, motorn tänder men tuffar bara på några cylindrar i kanske 10 s och dör sedan. Inget onormalt ljud från bränslepumpen hörs nu heller.

Bilen har nu stått i varmgarage i 1 vecka och den beter sig likadant, tuffar till lite i några sekunder och gasar man dör den direkt. Har kollat det mesta som:
-mätt bränsletrycket framme vid insprutet är ok,
-gnista finns, tändelarna utom tändspolen är nybytta


Provade att koppla ur styrboxen - ingen skillnad!! - tror därför att den är sönder?? Misstänker att den fick sig en "kyss" när bränslepumpen fick spelet. Vänder man styrboxen upp och ner hörs det att något litet är löst därinne. :confused:

alla förslag på lösning tas emot tacksamt!!!

Postat: 31 jan 2004 19:13
av Oscar A
föresten så var det ca -15 grader när det hände, isproppen alltså, om det nu var det. Kan ju vara styrboxen som spökat hela tiden kanske...

verkar ju finnas bra med utbud på begagnade boxar på bildelsbasen.
men det är en studentbil så budgeten är ju inte den största.
Boxen är en Bosh nr 0 280 000 330, är väl L-Jetronic om jag fattat Haynes rätt?

men som sagt är det det enda rätta att byta styrenhet ??
vad kan det annars vara? något smidigt sätt att mäta om den fungerar??

ganska säker på att bensinen kommer med rätt tryck till insprutningen men pytsas inte in i rätt mängd i cylindern....

Postat: 31 jan 2004 19:30
av Samuel Lindkvist
Kolla först så det inte är glapp i kontakten till styrboxen. Har hänt innan.

Mät även upp spjälllägesgivaren och luftmängdmätaren så dom är hela.
Luftmängmätaren plockar du bort luftfilterboxen på så du kommer åt att röra på klaffen. Ta bort kabeln. Mät sedan resistansen med en multimeter mellan några av stiften. (du märker vilka) resistansen ska öka eller sjunka jämt över hela klaffens register. Hoppar det till nånstans eller att värdena verkar skumma så är det fel på den. Skit i vad det är för värde. huvudsaken är att det blir jämna fina värden. (svårt å förklara)

Det är inte alls säkert att det är nåt av detta som är fel. Men det gå ju fort att testa så kan man ju utesluta det sen iallafall.

Postat: 31 jan 2004 20:27
av Oscar A
okej, tack för tipset!

jag mätte på luftmängdmätarn häromdan och värdena ökade i takt med att man rörde klaffen men det hoppade nog lite, och den kärvar lite när man öppnar fullt, vill nästan fastna i helt öppet läge. verkar ju skumt..
får ta en nogrann koll på den igen!

har provat att dra ut o sätta i kontakter till styrenheten och luftmängdmätarn men det händer inget, och det gör ingen skillnad om man testar med kontakterna i eller ur.
verkar som att den får lite eller nästan ingen bensin, det luktar inte bensin när man försökt starta o det ryker inte

elfel, Ilove it! not!

Postat: 01 feb 2004 10:31
av Karlsson
Min Rekord 2,2 betedde sig så igår, körde upp i vallen på sjön. Då gick en kabel av till en vevaxelgivare till tändningen som sitter jättebra längst ner, längst fram på motorn... Kolla om du hittar nån sån givare, den har troligen två kablar och sitter antingen vid remskivan på vevaxeln eller vid svänghjulet.

Postat: 01 feb 2004 16:25
av Oscar A
tog en runda till med mätinstrumentet idag!

upptäckte att:
när tändningen är på (i startläge), finns det ingen spänning i sladdarna till -luftmängdmätarn och kylvätske_temp.givare och en till som sitter jämte temp. givaren.

slutsats: ska nog leta upp en annan styrbox......??

Postat: 01 feb 2004 19:53
av Zeb
Jag antar att du har kollat så att styrboxen har spänning in?

Postat: 01 feb 2004 20:43
av Pete71
Har du gjort det berömda BMW- tricket?? Koppla bort strömmen en halvtimma och sätt sedan tebax polerna och låt gå på tomgång i en kvart kan göra susen, i alla fall ibland.
Mvh /MP Peter

Postat: 02 feb 2004 09:53
av Oscar A
ja, BMW tricket har jag nog gjort omedvetet, har huvudströmbrytare eftersom strömmen brukar smita ut ur batteriet annars....

nja, har ju inte mätt om boxen har ström in... :oops:
bra idé!!

om det skulle vara så att boxen inte får ström, var sitter säkringen till den någonstans, om den har det?? i den stora "vanliga" säkringsboxen hittar jag ingen säkring till styrenhet....

vill nästan att det ska vara styrboxen nu, vore så gött att bara plugga in , vrida om nyckeln, och ut o köra..... (kan ju bli lite smådyrt iofs..)

Postat: 02 feb 2004 15:00
av Oscar A
höll på att sätta o halsen när en bildemontering ville ha 1250 kr för en beg styrbox... jag menar, vem vet hur länge den håller om den är beg?

Postat: 02 feb 2004 16:49
av Karlsson
När det gäller gamla bosch-grejer så är det inte helt ovanligt med lödningar i styrboxen som blir lite dassiga. Temperaturförändringar, fukt och vibrationer gör att lödningarna släpper. Testa att slå till på styrboxen, det funkade faktiskt på en viss vit M3a som inte ville åka hem från Kinnekulle...

Postat: 04 feb 2004 19:15
av Daniel Båge
Karlsson skrev:När det gäller gamla bosch-grejer så är det inte helt ovanligt med lödningar i styrboxen som blir lite dassiga. Temperaturförändringar, fukt och vibrationer gör att lödningarna släpper. Testa att slå till på styrboxen, det funkade faktiskt på en viss vit M3a som inte ville åka hem från Kinnekulle...
I just den bilen som jag råkade köpa senare så var det kabeln in i styrboxen som var dålig. inte själva boxen.

Postat: 15 feb 2004 12:32
av Oscar A
japp nu går gamla Bettan igen!

testade med en annan styrrbox och efter hackande och spottade hoppade motorn igång igen, den var dock väldigt sur efter några veckors startförsök, men det gick över efter lite varmkörning.

Synd bara att snön smält så att man inte kan sladda!!