Bromsok.

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Tänkte jag skulle testa lite hur folk tänker....

Tänk er att jag har ett 6kolvsok i aluminium med titankolvar och vattenkylning å allt. (coolt)
Säg att jag monterar det på min bil som det sitter original. Alltså bakom framaxeln.
Nu låtsas vi att bromsförmågan är 100%. Hur stor skillnad skulle det då göra om jag roterar det 180grader så att det sitter framför axeln??? Enligt mig så är det ingen skillnad men andra tycker det borde bromsa bättre om det sitter framför axeln. Här är två bilder så ni förstår hur jag menar.

Bild
Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Håller med dig Samuel, det gör ingen skillnad. Det enda som påverkar bromsmomentet är klossarnas friktionskraft och hävarmen till navcentrum. Så "krama" mer om skivan (Större presskraft och Större effektivare belägg) och ökad diameter på skivan är det enda som hjälper..

Fysikens enkla lagar...

Hur resonerar dom som tycker tvärt om ?
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Det va nåt med att bromskivan va påväg neråt istället. Men det skulle ju va konstigt om det hade nån betydelse.
Jag har 345mm skivor på min och porsche har 322mm. Men varför har bmw M5 bara flytande enkolvsok?? Trodde bmw va sportiga. På pappas merca sitter det 4kolvsok (brembo) å mercedes sägs vara gubbiga?!!!
Men då är det nog som jag misstänkte innan.
BMW står för BudgetMotorWerken. :smile:
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Om oket sitter framför skivan borde den ju kylas bättre än om det sitter bakom. (kolla Harley Davidsson motorer) Skivan blir ju rätt het emellanåt. Om man backar så är det ju tvärtom...
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det påverkar ju fjädringen också. Ett bromsok väger en del och det sitter på spindeln som väl räknas som fjädrad vikt? Ju lättare ok desto bättre följer hjulen vägens ojämnheter. Det gäller ju alla hjulupphängningskomponenter (puh). Nu är väl inte min Omega så jättesportig men den har flytande enkolvsok ifram, monterade framför framaxeln och tvåkolvs fasta bak, monterade bakom axeln. Båda teorierna på samma bil?
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

mmmm det måste va en kompromiss eftersom det troligtvis är skitsamma var dom sitter. Bara det bromsar när man trycker på pedalen så är jag nöjd!
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

On 2002-01-24 16:57, Karlsson wrote:
Det påverkar ju fjädringen också. Ett bromsok väger en del och det sitter på spindeln som väl räknas som fjädrad vikt? Ju lättare ok desto bättre följer hjulen vägens ojämnheter. Det gäller ju alla hjulupphängningskomponenter (puh). Nu är väl inte min Omega så jättesportig men den har flytande enkolvsok ifram, monterade framför framaxeln och tvåkolvs fasta bak, monterade bakom axeln. Båda teorierna på samma bil?
Jo det med ofjädrad vikt funderade jag också på, men då borde det ju ändå va bäst med oken bakom axeln. så man får tyngdpunkten så nära mitten av bilen som möjligt.

Det där med ofjädrad vikt tycker jag är ganska intressant. Vad skulle hända om den ofjädrade vikten va noll?? Nyare Porsche turbo har ihåliga ekrar på sina fälgar så att det även är luft från däcken i ekrarna. På såvis får man mer luftmängd i däcken och det skulle tydligen förbättra följsamheten i däcken. Om man då fyller däcken med helium eller nåt sånt så borde ju den ofjädrade vikten bli mindre än den verkliga.
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Jo, det där med helium har jag funderat på. Dock inte att ha i däcken på bilen, utan hellre i resväskan när man ska utomlands... Då räcker det med att ha ett "ballong-snöre" att hålla i när man i vanliga fall ska konka omkring på en (eller sex stycken, om familjen ska med) 100kilos blyklump under armen.

Kan någon händig person räkna lite på det, eller rent av bygga en prototyp...?

:smile:
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Söderblom
Megapostare!

Inlägg av Söderblom »

Varför inte ha bromsok både bakom och framför skivan, detta ger stor yta för klossarna och tyngdpunkten på upphängningen förskjuts inte. Det blir visserligen tyngre.

På tal om bromsar på axeln så har Alfa Romeo haft det på någon av sina modeller för att minska den ofjädrade vikten.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jaguar har bromsarna monterade vid diffen på en del modeller. Delad bakaxel. Har även sett det på Alfa och gamla Audi 100 (-70talare).
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

Jag är ju inte alls något matte snille typ bara A kurs

Ok fram rep. bak kan väl inte göra så jätte stor skillnad jag ser kanske att kylningen kan förändras och kanke att lera och annan smute inte kommer in lika lätt (fast det kvittar nog på dessa två bilar!!)

minsta möjliga ofjädrad vikt är väl inget nytt tänkande direkt men jag undra det där med helium i däck??

en gas tub väger ju mer full en tom. men då är det väl vätska och inte gas?
men jag tror att det inte spelar så där jätte stor roll i däck??
väger ett pumpat däck mycket mer än ett icke pumpat?

varför inte göra som Valtra valmet och ha bromsarna på kardan axeln och alla diffar låses när du bromsar då bromsar det exakt lika mycket på alla hjulen!! men då funkar ju inte anti sladd system. men vem vill ha det på en sport bil (saab)!!
Gustav Malmborg
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Flaskan med helium väger väl mer bara för att det är väldigt mycket mer tryck i när den är full. Men i däcken skulle det ju bli 3bar oavsett om det är luft eller helium. Men det skulle ju göra så liten skillnad så det skulle nog kvitta. Men nåt ska man ju diskutera här.

Körde en ny kingcab förra vintern och hade diffarna låsta på alla hjulen så när man bromsade så låste det ju alla hjulen direkt å går det då över 30 så är det ingen bra idé. Noll kontroll. Men på traktorer och jordfräsar funkar det nog. Dvs på alla volvo å saab. :wink:
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

On 2002-01-27 14:33, Lotus Samuel wrote:

Men på traktorer och jordfräsar funkar det nog. Dvs på alla volvo å saab. :wink:
så vitt jag vet har inte Saab gjort några jordfräsar eller traktorer??

Men visst får du kalla volvo för traktorer!! traktorer är ju kända för att hålla för det mästa. Så likheter finns det ju :smile: :smile: :smile:
Gustav Malmborg
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

så vitt jag vet har inte Saab gjort några jordfräsar eller traktorer??
Allt som är framhjulsdrivet är jordfräsar så saab har gjort en heldel. Tyvärr har volvo börjat med det också. Va bättre på den tiden volvo bara gjorde traktorer. Va väl fram till 91 nångång.
Grusbusen
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Grusbusen »

Så vitt jag vet har Saab gjort jordfräsar, eller vad ska man annars kalla Jas 39 Grigen? Kan iofs vara att konstruktionen inte pallade med den oeörda kraften från Volvos motor RM12, med en dragkraf på 80Kn (nästan som i våran träskbåt) Rätt schyst Acceleration i kärran också 30 s från Mach 0,5 till Mach 1,5 det lär ju suga!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Grusbusen den 2002-01-28 13:01 ]</font>
Skriv svar