Motronic eller L-jetronic?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Har lite funderingar om vilket insprut jag ska använda i Turbo-Rekorden. Jag har ett L-jetronic från -81, lite gammalmodigt men enkelt att handskas med. Jag har även ett Motronic 1.5 från en Omega 2.6 -91. Teoretiskt borde det gå att använda det, men jag vet inte om vevaxelgivare och sånt är annorlunda på en 6a. Dessutom har det ju inbyggd tändning. L-jetronic å andra sidan är inte lika avancerat och går lättare att bygga om och experimentera med (inte lika dyrt om det pajar). Man kanske kan köra Motronic som ordinarie och L-jetronic som tillägssprut? Mycket kablar blir det...Som sagt, tips, trix och goda råd är välkomna! Tack på förhand
Karlsson
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är motronicsprutet till en 6a? Hur blir det då med bränsle-luftblandningen? Luftmängdmätaren mäter upp x liter luft och datorn beräknar att f(x) liter bensin ska tillsättas. Den räknar med att den har sex spridare, men bara fyra är nu inkopplade. Detta borde ge för mager blandning, eller är jag ute och cyklar?

Mvh Kalle
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Annars kan man använda denna formeln

(Max hk x B.U.L.)/(Antalet spridare x 80 % ) = Spridarens statiska flöde i ccm/min

(180x5.1)/(4x0.8)= 286ccm/min

Alltså. skaffa ett par spridare från en 240/740 turbo så blir det nog bra. (Om dom passar)

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Lotus Samuel den 2002-01-18 10:54 ]</font>
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag har spridare från en Admiral -75. De ger 328 cc. Det ska räcka till ca 230 hk. Motronicsprutet har två spridargrupper med tre i varje. Det borde funka med bara två spridare per grupp, kablarna ansluts till samma punkt en bit in i kabelhärvan. Nackdelen med det sprutet är att spridarna stängs av vid motorbroms (katalysatorvänligt) ner till ca 1500 rpm. Då blir det inga tuffa eldsflammor vid växlingarna! Dessutom L-jetronic ska tydligen funka bra med mängdmätare från BMW 635 csi (helgerån, fel bilmärke!)Den har större kapacitet men är svår att få tag på. Du vet ingen som har nån liggande till en rimlig peng?
Skriv svar