Skyddsbur

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Wackt
Dunderpostare!
Inlägg: 707
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Vaggeryd
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Är det någon som vet vilka materialkrav det är på rören till en bur. Håller på att bygga en nu. Har läst någonstans att 42 mm x 3 mm skulle vara lämpligt, men är inte helt hundra. Så det är vad jag har använt. Någon som har några synpunkter ?
Andreas
Lever här på forat...
Inlägg: 1270
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Vilken bil ska du bygga bur i? Golfen, Escorten eller Lotusen:) ?
Wackt
Dunderpostare!
Inlägg: 707
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Vaggeryd
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Jag har börjat med super seven. Men det var så kul så det kanske blir en till Escorten i framtiden också :smile:
Andreas
Lever här på forat...
Inlägg: 1270
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Ja, och varför inte en i Golfen också när du ändå är igång :smile:
miniemil
Deluxpostare!
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Skärstad

Inlägg av miniemil »

Krävs det utbildning för att få svetsa en bur? Kan tänka mig att den knappast blir godkänd (för tävlingar) om man har byggt den själv, fast visst är det tufft med bur.
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jovisst blir den godkänd om man gör den själv. Bara om man är duktig så... :cool:
Wackt
Dunderpostare!
Inlägg: 707
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Vaggeryd
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Buren besiktas väl som allt annat på bilen tror jag... Inte så hemma på vad som gäller i tävlings sammanhang...

För övrig tänker jag inte bygga bur i golfen. 75 dieselhästar rimmar inte riktigt med bur...
Andreas
Lever här på forat...
Inlägg: 1270
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

90 häst har du väl i GTD:n???
Wackt
Dunderpostare!
Inlägg: 707
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Vaggeryd
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Nej dom har jag aldrig hittat alla fall.

90 är det i TDI:n Men nån sån har inte jag tyvärr... Gamla motorn ger bara 75...
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Wackt skrev:Är det någon som vet vilka materialkrav det är på rören till en bur. Håller på att bygga en nu. Har läst någonstans att 42 mm x 3 mm skulle vara lämpligt, men är inte helt hundra. Så det är vad jag har använt. Någon som har några synpunkter ?
Jag lyfter detta ämne igen.

Finns det någon bra byggbeskrivning på nätet? Vad ska man ha för rör?
Martin Tornell
Deluxpostare!
Inlägg: 483
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Råslätt, Jönköping

Inlägg av Martin Tornell »

läs senaste Bilsport. Där finns en skiss och info ang. skyddsbur
[martin tornell] styrelseledamot
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag har ju en sån där tuff racinglicens ju så jag borde ju veta sånt. Det finns ju rätt många regler. Vi kan ta det nångång när det är ljust ute, nu ska jag sova.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Buren i Rekorden kommer från en Ascona A rallybil. Den är byggd i 44 mm rör. Den är tyvärr inte godkänd för tävlingsbruk längre eftersom jag har breddat den lite... Man får inte kapa av huvudbågen, alltså den som går mellan B-stolparna upp längs med taket. Man får göra om ändarna på den om man ska byta fästplattor tex, men inte kapa den mitt på och svetsa dit en rörbit för att bredda som jag har gjort. Nu ska jag ju inte tävla med Rekorden ändå och buren fungerar säkert lika bra eftersom skarvbitarna lappar över 10 cm på varje sida.
Fästplattorna ska vara 150x150 mm 3 mm tjocka på båda sidor om golvet.
Det är svårt att göra plattor som har de måtten och går att skruva plant mot golvet, så på Rekorden sitter det lite knepiga lösningar här och var. Man får klura lite. 4 st M 10 bult till plattorna.
Kollade även på Bilsports skiss, där ska det vara 45 mm rör, 3 mm godstjocklek. Verkar vara olika regler för olika tävlingsklasser, Bilsportnissarna kör ju drag-race. Rallyburar kanske har andra krav. Värt att kolla upp lite mer noga.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

CommodoreMartin skrev:läs senaste Bilsport. Där finns en skiss och info ang. skyddsbur
Tänker du på den här:

http://www.bilsport.se/big_pic.php?pict ... 004431.gif
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jepp, men den skulle inte jag vilja ha i en banracer. Kör helst med fullbur, även om det kanske väger lite mer och är svårare att knåpa ihop.
Lite dyrare också med fullbur, men det är det nog värt om man bellar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Lotus Samuel skrev:Jag har ju en sån där tuff racinglicens ju så jag borde ju veta sånt. Det finns ju rätt många regler. Vi kan ta det nångång när det är ljust ute, nu ska jag sova.
Nu är det ljust.

:-)
Skriv svar