Ljud i drivaxeln?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!

Ljud i drivaxeln?

Inlägg av Anders Toll »

Jag har ett mystiskt ljud i framvagnen när jag kör min Swift. Det uppkommer bara när jag svänger åt höger och kör fortare än 50 km/h på ett ungefär.
Ljudet är ett brummande som ökar med farten, det kan ju vara så att ljudet finns när man kör saktare men det hör jag inte.
Ljudet finns både jag jag kör med växel och i friläge.
Det spelar ingen roll hur mycket jag svänger åt höger, även i 100 km/h och ytterst lite rattutslag så uppkommer ljudet.

När jag snurrar på framdäcken så låter det inget speciellt.

Vad kan det vara? Några förslag? Drivknuten? Drivaxlarna?

En parantes:
Vad heter följande på engelska: drivknut och drivaxel? Det finns ett forum för Swift på engelska (det enda jag hittat men jag vet inte hur jag ska översätta...)
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Jag tror att det är ditt hjullager.
Under 50 så dränks bara ljudet av däckljudet.
Du kan kanske köra tusentals mil på det även om det låter.
Eller så kan du prata allvar med mej, Lotus-Samuel och framförallt Sturesson så kan du höra om en stockholmsresa vi gjorde med en Mercedes, då byter du lager fortare än kvickt!
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BMW Samuel skrev: Eller så kan du prata allvar med mej, Lotus-Samuel och framförallt Sturesson så kan du höra om en stockholmsresa vi gjorde med en Mercedes, då byter du lager fortare än kvickt!
Ja den dagen glömmer jag aldrig. Där skiftade det mellan ljus å mörker några gånger. Men det löste ju sig till slut :D

Jag tycker också det låter som ett hjullager.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Hammer
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hammer »

Jag hade ett liknande ljud på min förra bil, ett dunkande som dök upp när jag svängde åt ena hållet. Då var det som så att ett hjul hade börjat lossa och behövdes dras åt, har du tur så är det lika enkelt för dig...

Mattias

Volvo 945 GL -94
VW Transporter Syncro -87
Caroline
Turbopostare!

Inlägg av Caroline »

Känner igen symptomen...
va likadant på våran bil för nån månad sen o då va de hjullagret..

Då lät det typ som om man körde över sånna där streck som finns där för att man inte ska somna eller nåt!! :D

Schysst förklaring :mhihi:
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Som alla andra säger så är det nog dit högra hjullager som håller på att ge upp.
På endel framhjulsdrivna bilar så känner man inte glappet i lagret pga av att drivaxeln drar ihop det.

Har för mig att drivaxel driveshaft
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Jo känner igen det där.. låter som hjullager.. fast det är ju konstigt att du inte hör nåt när du snurrar på däcket..

Som tidigare sakt.. kolla att däcket sitter fast.. jag blev lurad på det där nyss.. Sparkade på däcket och det verkade sitta fast.. sen började det låta ännu mera.. våga inte köra alls och blev orolig för alla reservdelar.. sen innan jag skulel börja få iväg den nånstans så hissa jag upp o kolla lite själv.. drog åt alla bultar 2 varv och sen klart! :-)

Men hissa upp o kolla.. det låter ju som vänster fram då..(se nedan). Det kan nästan va värt att ta av däcket o bara snurra bara på navet.. men du borde höra det ändå.. Kanske inte är så långt gånget än så då kan det ju låta lite mindre.. Du kan ju hoppas du slipper det de andra var med om-.. Jag fick höra den historian sist :-) Blev några små oroliga mil där innan det blev bytt! :)

Corsa Henke skrev:Som alla andra säger så är det nog dit högra hjullager som håller på att ge upp.
Näee... om han svänger höger blir ju 'all' kraft på vänster och då låter det väl där? Eller? Har för mig det vart så på min ??
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Ivarsch skrev:Som tidigare sakt.. kolla att däcket sitter fast.. jag blev lurad på det där nyss..
Jag var tvungen att kolla om de satt fast ordentligt, även om jag visste det, och de gjorde det.
Corsa Henke skrev:Som alla andra säger så är det nog dit högra hjullager som håller på att ge upp.
Oki, får väl testa att byta det.
miss C skrev:Då lät det typ som om man körde över sånna där streck som finns där för att man inte ska somna eller nåt!!
Japp, precis så låter det och känns i ratten, så det är inte så behagligt i längden.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det kan vara däcken som är slitna på nåt skumt sätt så att det låter. En kompis Omega lät jättemycket från båda framhjulen, det var däcken som var snedslitna. Kolla framvagnsinställning om du ändå ska ha isär gejerna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Tornell
Deluxpostare!

Inlägg av Martin Tornell »

ang. taskiga lager så skar mitt vänster fram på Rekorden innan påsk. Det roliga var att jag inte hört något tecken på förslitningar förrän det sa brak. (troligtvis beror det på att allt annat i opeln dånar så gräsligt)

I vilket fall var jag inne i Jönköping då dödsstöten kom. Plötsligt började det smälla å knaka från hjulet men jag kunde inte stanna eftersom jag var mitt i rusningstrafiken utanför polishuset. Det var bara att bita ihop till dess att jag kunde svänga in på atollenparkeringen. :oops: Väl där visade det sig att hela bromskivan var lös och endast satt fast pga av att den var kvar mellan bromsklotsarna i oket. (allt... ja allt var totalt söndersmulat. Gick inte se att det suttit några lager överhuvudtaget.) Hade detta hänt i 100knyck skulle jag garanterat varit en framvagn fattigare.

:mhihi:
[martin tornell] styrelseledamot
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Karlsson skrev:Det kan vara däcken som är slitna på nåt skumt sätt så att det låter. En kompis Omega lät jättemycket från båda framhjulen, det var däcken som var snedslitna. Kolla framvagnsinställning om du ändå ska ha isär gejerna.
Jo, jag har funderat på däcken också. De är inte direkt bästa kvalité. Fast det borde inte vara det eftersom även ytterst lite rattutslag åt höger ger oljud men aldrig åt vänster...

Nåja, det är dags att köpa nya däck på vita fälgar! :roll:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

CommodoreMartin skrev:ang. taskiga lager så skar mitt vänster fram på Rekorden innan påsk. Det roliga var att jag inte hört något tecken på förslitningar förrän det sa brak. (troligtvis beror det på att allt annat i opeln dånar så gräsligt)

I vilket fall var jag inne i Jönköping då dödsstöten kom. Plötsligt började det smälla å knaka från hjulet men jag kunde inte stanna eftersom jag var mitt i rusningstrafiken utanför polishuset. Det var bara att bita ihop till dess att jag kunde svänga in på atollenparkeringen. :oops: Väl där visade det sig att hela bromskivan var lös och endast satt fast pga av att den var kvar mellan bromsklotsarna i oket. (allt... ja allt var totalt söndersmulat. Gick inte se att det suttit några lager överhuvudtaget.) Hade detta hänt i 100knyck skulle jag garanterat varit en framvagn fattigare.

:mhihi:
Hade det hänt i 100 knyck så hade det garanterat slutat i diket. Skurna hjullager är inget att leka med, särskilt inte fram.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Ivarsch skrev:Näee... om han svänger höger blir ju 'all' kraft på vänster och då låter det väl där? Eller? Har för mig det vart så på min ??
Jag har inte hunnit byta än (det är alltid för mycket att göra) och jag tror jag ska byta på vänster sida nu.

http://pub83.ezboard.com/fteamswiftfrm5 ... =802.topic
säger så i alla fall. :-)
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Så, nu har jag bytt på vänster sida. Först försökte jag själv men det gick inte så bra :oops: men sen tog jag det hela till en verkstad och de fixade det snabbt och fint. :-)
Skriv svar