Trögstyrt

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

miniemil
Deluxpostare!

Trögstyrt

Inlägg av miniemil »

Nu har man ju hängt på sommarpuckarna efter en lång härlig vinter. En intressant detalj som jag upptäckte va att bilen blev mycket mer trögstyrd med sommardäcken. Det intressanta är att vinterdäckens dimensioner är 185-65-14 och sommardäcken är 175-70-13. Alltså bredare (och större) vinterhjul medför att bilen blir mer lättstyrd än med smalare sommardäck.
På en ford som jag en gång ägde, hade jag hyffsat breda däck (195) på sommaren och jättesmala (155) på vintern, och denna var trögstyrd på sommaren och lättstryrd på vintern vilket känns mer naturligt med tanke på dimensionerna.
Är det dubbarna som gör bilen lättstyrd eller är det mina sommardäck som är från forntiden? :bang3:
Emil Tubbin
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

kan va så att dina sommardäck har bättre grepp i asfalten än vinterdäcken pga dubba och annat.
Eller så kan det ju va så att ET värdet skiljer mellan sommar och vinterfälgarna.
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Och vad är nu ET-värde för nåt?
Sommardäcken är gamla, torra och nästan utslitna. Vinterdäcken är nästan nya.
Emil Tubbin
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

ET värdet (tror jaga det heter) är avståndet från fälgens anläggninsyta mot hjulnavet till mitten på fälgbanan.
Blir nog lite trögare att styra om mitten på däcket är långt ut från styrleden.
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

ET kallas även offset eller inpressning. Är alltså måttet från mitten däck till fälgnav. Om detta mått ändras så påverkas styrgeometerin och bilen blir mer tungstyrd.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Mer fälgfrågor:

Vad betyder "navhål" från sidan http://www.ohdshop.com/bilm%E4rke.htm

Bilmärke
Bilmodell Bultcirkel Org.ET Navhål
SUZUKI
Swift >88 4/114,3 45 60,1

Enligt en annons på blocket passade S/V40-fälgar på en Swift. Det är samma bultcirkel men ET något mindre (44) och navhål är 67,1. Passar de på min Swift?
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

navhålet är ju som det låter, hålet i mitten på fälgen där navet sticker igenom. går utmärkt att ha fälgar med ett större navhål än orginal men det blir lite marigt om det är för litet...
Alltså för att göra det extra tydligt. har du ett nav som har en diameter på 60,1 så går det ju inte att passa på en fälg med ett 57,3 navhål. (alla siffror är vilt fångade ur luften och har ingen verklighetsförankring)
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Om du har större hål i fäljen än navet på bilen bör du montera distansringar så att fäljen centrerar och inte enbart hänger i bultarna.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Skriv svar