Tändningsfel, elle vad?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Tändningsfel, elle vad?

Inlägg av Martin Fåglefelt »

När jag backade ut bilen för tvätt i förrgår, då vill inte tändningen gå. Efter många om och men fick jag igång det...(efter att ha snurrat på huvudsäkringen)...nåja, och när jag väl ska starta, går knappt startmotorn runt. :evil: Jag kopplar till farslets bil, och försöker, då går den igång...kör utan choke, och den går fint på ungefär 2000 varv, men när jag går upp högre vill den gärna sura...och när jag släpper av så dör den...batteriet laddar inte, vilket jag upptäckte efter 10 minuter då motorn dog och jag försökte dra igång den igen.... :cry:.....

huvudsäkringen såg inte fräsch ut, men nu har jag köpt nya. Ska kolla ifall det är den i morgon...men så mycket kan det väl inte krångla...alltså antingen går det, eller också inte...eller?...

Martin (den äldre amazonägaren) hade en teori som innebar att choken hängt sig...kan det stämma?...men batteriet bör väl ladda (det vet jag inte om han visste).

Nåja. Kan någon hjälpa...förgasaren är en SU...som jag inte skruvat nåt på...kan det vara tändkablarna förresten...men som sagt...batteriet bör väl ladda för det...(om det inte är huvudkabeln... :confused: )

Nåja..HJÄLP :confused:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Tycker mig känna igen det där fenomenet. Är det Lucas-system på'n eller?
Kolla i fördelaren så att alla kablar (2)där inne är ordentligt isolerade. Om det är en anslutningskontakt på fördelaren till brytaren så kolla så den inte ser mossig ut, så var det på min bil serru.
Min koja betedde sig på liknande sätt.
Lycka till /Emil
Emil Tubbin
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Som jag kanske nämnde på icq, så kan det vara det klent laddade batteriet. Eftersom tändspolen drar en del ström så gör den åt ett batteri rätt snabbt. Kolla generator, jordanslutningar och pluskablar överallt. Kan va nåt sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Mina kolvar är lite bruna på ovansidan (de andra sidorna är svåra att se)...inte rost alltså...bara brun...eller mörk...inte helt utan fläckvis...

Får väl skita i b20 och fixa 454magnum-6pack istället :mhihi:

Tack för hjälpen....se om det funkar 8)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Att kolvarna är bruna på ovansidan är väl ingen fara. Se bara till att det inte lossnar allt för mycket sot som kan komma ner mellan kolven och cylinderväggen. Det kan bli repor då. Kolla även innan du plockar bort kamdrevet (för det är väl det du håller på med?) att motorn står i 0-läge. det bör finnas några märken på kamdreven som ska stå mot varandra. Då ska 1ans och 4ans kolvar ligga jämns med cylinderkanten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar