Sida 1 av 1

Min 924 startar inte...

Postat: 07 apr 2003 18:27
av Daniel Båge
Nu så här till våren hade jag tänkt att sälja min 924 lite snabbt och smidigt. Hade tänkt att hämta hem den från vinterförvarningen för att sedan tvätta, vaxa den och annonsera ut den. Nu blev det visst inte så för bilen, som inte har krånglat på de 3 åren jag har ägt den, passar på att få ett retligt elfel! :bang2:

Jaha det vara bara att sätta igång att felsöka med hjälp av Haynes. Efter lite funderande så kollar vi bränslepumpsreläet och upptäcker att det är lite brännt. Hmm... Detta ser skyldigt ut. Mäter lite till och upptäcker en skitdålig skarvning mellan tändningslåset och reläet. Fixar till detta men bilen startar inte ändå. Bränslepumpen går inte! Men den funkar för det går att tjuvkoppla så att den går... Jaha tänkte vi det kan bara vara bränslepumpsreläet och jag ringer och beställer ett nytt. Nu har det nya kommit och jag har varit ute och provat.
Och den startar inte... Nu är det inte roligt att vara Porsche-ägare längre. :saythat: :aaarrgghh :aaarrgghh :aaarrgghh


Vad kan det vara för fel? Alla säkringar är hela. I alla fall de i säkringsboxen...

MVH
/en Daniel på otroligt dåligt humör... :aaarrgghh :aaarrgghh :aaarrgghh

Postat: 07 apr 2003 20:33
av Zeb
Bränslepumpsrelät vill ha två saker för att klicka igång, dels ström från tändningslåset och dels pulser med jämna mellanrum från tändningen. Hur tjuvkopplade ni pumpen? Direkt framme vid pumpen eller genom att bygla kontakten till relät? Ligger det spänning framme på den kabel som bränslepumpsrelät ska "reläa" vidare till bränslepumpen?

Postat: 07 apr 2003 20:33
av MIR
Är ingen expert på 924'an men jag har haft liknande problem med min 944 ett par gånger efter vintersömnen i garaget. Ena tillfället så var det styrboxen som av ngn anledning givit upp men det är väl inte samma på din.
Den andra gången var när bränslepumpen inte fungerande precis som du beskriver. Alla säkringar var hela. hmmm. Det visade sig vara en så löjlig sak som en säkring som inte gjorde kontakt. Om du inte redan kollat det så gör det. Ta loss dem eller rotera dem.

Mats

Postat: 07 apr 2003 22:09
av Daniel Båge
Felet hittat!!!

På baksidan av reläets kontakt var det en liten spricka som gjorde att det inte var helt kontakt. Fixat och bilen går som en klocka! Nu kommer det en annons snart! :thumbsup: