Spacerplattor

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Spacerplattor

Inlägg av Henke »

Ska greja till det nu i veckan tänkte jag.

Jag vill ju inte ha en massa tung ofjädrad vikt så jag fundera på aluminium, men det kanske är för mjukt.

Någon som har några liggandes hemma som kan kolla vad dom är gjorda i för material.....
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Re: Spacerplattor

Inlägg av Daniel Båge »

Corsa Henke skrev:Ska greja till det nu i veckan tänkte jag.

Jag vill ju inte ha en massa tung ofjädrad vikt så jag fundera på aluminium, men det kanske är för mjukt.

Någon som har några liggandes hemma som kan kolla vad dom är gjorda i för material.....
Mina jag har på 142an eller nej! Det var ju m3an det var på...

De är i aluminium.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Då borde det ju funka bra då.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag har gjort spacers till mina frambromsar i alu. Eller rättare sagt en på verktygsverkstan på jobbet har gjort dem. 120 mm dia 22,5 mm tjocka. De lär nog hålla.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Det är klart dom ska va i aluminium. Sålänge man inte ska ändra bultcirkel å ha gänga i dom så är det inga problem. Ska man däremot skruva hjulbultarna i spacerplattorna så bör man ha gänginsats eller helst nån bussning i rostfritt inpressat. Jag kan tillverka sånt i vilka mått som helst. Men speciellt billigt lär det tyvärr inte bli.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

De ska sitta bakom hjulspindeln emot bakaxlen.

Nu är de färdiga, och det blev aluminium.
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Hjulen la sig perfekt emot skärmkanten, gott när nått stämmer. :thumbsup:
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Gutt! :D
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag har ingen aning om hur mina OZ kommer att bli på Rekorden. Snygga blir de ju, men det där med skärmkanter och sånt har jag inte ägnat så mycket tanke åt. Har ju breddat skärmkanterna lite bak, och fram ska det ju bli plastskärmar, så de ger väl med sig...
Har testat att montera naven i fälgarna, med spacers blir hjulbultarna lite korta. Det är ju plåtisar original och pinnbult, så det är ju inte bara att byta bult hur som helst. Jag har två 5 mm spacers, frågan är om de behövs eller ej. ET värdena har jag inte i huvet, tror det är 39 original och betydligt mindre på OZ. Original spårvidd fram/bak är 141 cm. Eftersom jag använder längre bärarmar fram från Rekord -75 så ökar spårvidden förmodligen till 143 cm typ.
Det börjar bli dags att fundera på sånt här nu, bussningarna till framvagnen är klara (har svarvat nylon i en vecka nu) och jag tänkte montera ihop grejerna kommande vecka.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar