Sida 1 av 1
Ihopsvetsning av bakaxel. (volvo 240)
Postat: 28 okt 2002 10:49
av Martin Fåglefelt
En liten fråga bara, hur svetsar man ihop bakaxeln?
Jag vet att däcken kommer slitas mycket, och att besiktningsmännen ínte tycker om det, men jag funderar lite ändå. Råkade få se en 140 med ihopsvetsat som sladdade...fin syn.
Hmmm...
Postat: 28 okt 2002 14:10
av Maccan
Jag tror inte det är någon "hit" med AGA-diff. Bättre du skaffar en diffad bakaxel från en 240 Töööbo. Jag hade en sådan men slängde den!
Postat: 28 okt 2002 17:23
av Andreas K
Maccan140 skrev:Jag tror inte det är någon "hit" med AGA-diff. Bättre du skaffar en diffad bakaxel från en 240 Töööbo. Jag hade en sådan men slängde den!
hmmm slängde?? Ska du slänga mer sånt får du höra av dig...
Postat: 28 okt 2002 21:50
av Martin Fåglefelt
Ja...hör av dig nästa gång du ska slänga nåt...
Postat: 29 okt 2002 08:59
av Maccan
Jag tror inte den var riktigt riktig...
Den satt på en bilen jag skrotade och plockade den B21ET jag sålde till Zeb. Jag hade tänkt att ha den på 140:n men har nu fått tag på en diffad till 140 istället(slipper allt ombyggnadsjobb).
Postat: 29 okt 2002 09:05
av Gindemo
Maccan140 skrev:Jag tror inte den var riktigt riktig...
Den satt på en bilen jag skrotade och plockade den B21ET jag sålde till Zeb. Jag hade tänkt att ha den på 140:n men har nu fått tag på en diffad till 140 istället(slipper allt ombyggnadsjobb).
Diffad eller odiffad, det är frågan?
Postat: 05 nov 2002 17:05
av Karlsson
Alla slutväxlar är diffade, om de inte är svetsade vill säga. Differentialen gör att ena hjulet kan snurra fortare när man svänger.
Diffbroms däremot är något man gärna vill ha i gamla Rekorder...
Sök alltså efter en bakaxel med diffbroms, om du nu ska ha en bil som ska sladda gött. Svetsade diffar har en tendens att vrida bärarmar och annat efter lång hård användning. Och man kör ju gärna hårt med en 240.
Re: Ihopsvetsning av bakaxel. (volvo 240)
Postat: 01 feb 2004 22:41
av Hjerpe
VolvoMartin skrev:En liten fråga bara, hur svetsar man ihop bakaxeln?
Jag vet att däcken kommer slitas mycket, och att besiktningsmännen ínte tycker om det, men jag funderar lite ändå. Råkade få se en 140 med ihopsvetsat som sladdade...fin syn.
Hmmm...
Om har nåra gamla bilsport så visade dom ganska tydligt i samband med att dom byggde "turbocontainern"
bara en tanke....
Postat: 23 feb 2004 14:15
av Rallysallad
AGA-diff kan vara kul att ha på vintern. Då märks det inte lika mycket att det yttre däcket "släpar" när man svänger. Men på sommaren sliter det mycket på däcken, men om man bara ska ha bilen för att rejsa med funkar det även på sommaren.
Lamell-diff är alltid att föredra men ska den sitta på en billig "andrabil" så kan aga-diff vara ett alernativ. En lamell-diff kan vara lite svårt att få tag på till en rimmigt pris.
/Patric