Ihopsvetsning av bakaxel. (volvo 240)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
Ihopsvetsning av bakaxel. (volvo 240)
En liten fråga bara, hur svetsar man ihop bakaxeln?
Jag vet att däcken kommer slitas mycket, och att besiktningsmännen ínte tycker om det, men jag funderar lite ändå. Råkade få se en 140 med ihopsvetsat som sladdade...fin syn.
Hmmm...
Jag vet att däcken kommer slitas mycket, och att besiktningsmännen ínte tycker om det, men jag funderar lite ändå. Råkade få se en 140 med ihopsvetsat som sladdade...fin syn.
Hmmm...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
Diffad eller odiffad, det är frågan?Maccan140 skrev:Jag tror inte den var riktigt riktig... Den satt på en bilen jag skrotade och plockade den B21ET jag sålde till Zeb. Jag hade tänkt att ha den på 140:n men har nu fått tag på en diffad till 140 istället(slipper allt ombyggnadsjobb).
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Alla slutväxlar är diffade, om de inte är svetsade vill säga. Differentialen gör att ena hjulet kan snurra fortare när man svänger.
Diffbroms däremot är något man gärna vill ha i gamla Rekorder...
Sök alltså efter en bakaxel med diffbroms, om du nu ska ha en bil som ska sladda gött. Svetsade diffar har en tendens att vrida bärarmar och annat efter lång hård användning. Och man kör ju gärna hårt med en 240.
Diffbroms däremot är något man gärna vill ha i gamla Rekorder...
Sök alltså efter en bakaxel med diffbroms, om du nu ska ha en bil som ska sladda gött. Svetsade diffar har en tendens att vrida bärarmar och annat efter lång hård användning. Och man kör ju gärna hårt med en 240.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Re: Ihopsvetsning av bakaxel. (volvo 240)
Om har nåra gamla bilsport så visade dom ganska tydligt i samband med att dom byggde "turbocontainern"VolvoMartin skrev:En liten fråga bara, hur svetsar man ihop bakaxeln?
Hmmm...
bara en tanke....
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
-
- Normal postare
- Kontakt:
AGA-diff kan vara kul att ha på vintern. Då märks det inte lika mycket att det yttre däcket "släpar" när man svänger. Men på sommaren sliter det mycket på däcken, men om man bara ska ha bilen för att rejsa med funkar det även på sommaren.
Lamell-diff är alltid att föredra men ska den sitta på en billig "andrabil" så kan aga-diff vara ett alernativ. En lamell-diff kan vara lite svårt att få tag på till en rimmigt pris.
/Patric
Lamell-diff är alltid att föredra men ska den sitta på en billig "andrabil" så kan aga-diff vara ett alernativ. En lamell-diff kan vara lite svårt att få tag på till en rimmigt pris.
/Patric