Komp vs Laddtryck

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Komp vs Laddtryck

Inlägg av Henke »

Hopp

Nu så skall man då börja riva i motorn då va. Och då dyker det upp endel tankar på lite allt möjligt, b la vad andra bilar med T har för komp förhållande.

Jag vet att t ex 9000 modellerna ligger på 9,25:1
sen så har väll B21et runt 7,5:1 väll
Den blå golf ettan som var konverterad i bilsport för ett tag sedan hade ju 9,2:1 och körde med 0,8 i ladd.
Jag har med 9,2:1 skullle man med en redig IC kunna ladda runt 1 bar eller blir det för farligt.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag ska, efter diverse diskussioner på OSC, försöka åstadkomma kompression på drygt 7,8:1 i Rekorden. Detta gör jag med 2 mm toppackning, svarva av mina smidda finkolvar 1 mm och stakar från 2,6 CIH.
Har dividerat mycket om den så kallade "squish arean", vilket är packningstjockleken mellan block, kolv och topp. Hålet i packningen är ju lite större än cylidern så det får man också räkna med. Om man vet hur stort förbränningsrummet är i cm3, squish areans volym och cylindervolymen så finns det en formel för att räkna fram kompet.
Man lägger ihop squishen med förbränningsrummet, detta blir kompressionsvolym Vk. Cylindervolymen kallas slagvolym Vs.
Formeln blir så här: geometriskt komp som kallas e = Vs+Vk / Vk.
Jag ska öka mina förb.rum från ca 54 cm3 till kanske 56,5 cm3. En 2 mm packning ger squish på 13,87 cm3. Det ger Vk 70,37 cm3. Vs i min motor är 484,15 cm3.
Kompet blir 7,88:1. Om jag låter bli att svarva kolvarna så får jag 8,63:1, men det finns risk att ventilerna tar i då.
Hoppas att det går att räkna fram med denna formel.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar