Turbo eller inte turbo det är frågan !
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Turbo eller inte turbo det är frågan !
Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en turbomotor i min Super Seven.
Ni som kör turbokonventerat, Henke, Lotus Samuel, m.m hur upplevs era bilar känner ni av någon kethup effekt. Ni som kör volvoturbo hur är responsen i era bilar ?
Den enda Volvoturbo jag kört var en 245 turbo, och en sån motor vill jag inte ha. Det var en hämsk fördröjning i den ingenting, ingenting, ingenting, fika, middag ,... ÅÅÅÅÅÅÅÅ ! Ni förstår nog vad jag menar.
Så då är ju frågan ska man gå på en volvoturbo (I så fall vilken) eller en traditionelt trimmad sugmotor med portad topp och dubbla weber ?
Ni som kör turbokonventerat, Henke, Lotus Samuel, m.m hur upplevs era bilar känner ni av någon kethup effekt. Ni som kör volvoturbo hur är responsen i era bilar ?
Den enda Volvoturbo jag kört var en 245 turbo, och en sån motor vill jag inte ha. Det var en hämsk fördröjning i den ingenting, ingenting, ingenting, fika, middag ,... ÅÅÅÅÅÅÅÅ ! Ni förstår nog vad jag menar.
Så då är ju frågan ska man gå på en volvoturbo (I så fall vilken) eller en traditionelt trimmad sugmotor med portad topp och dubbla weber ?
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 483
- Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
- Ort: Råslätt, Jönköping
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Klart du ska ha turbo. Jag har inga problem med någon ketchup effekt. Det hela beror nog mest på grenrör och turbo. Mer grenrör än vad man kan tro. Jag hade en 240turbo innan (ja det är sant) och den va hopplös men så bytte jag till grupp-a grenrör och vips så laddade turbon direkt. Så antingen svetsar du ihop ett själv eller skaffar ett grupp-a grenrör. svetsa själv blir nog bäst. Som jag brukar säga. "Ska man ha nåt riktigt gjort får man göra det själv"
Hör av dig om du behöver rör och böjar i rostfritt.
Släng inte dit nån gammal 240turbo eller lastbilsgrejer utan fixa en ny mitsu turbo till ny volvo.
Hör av dig om du behöver rör och böjar i rostfritt.
Släng inte dit nån gammal 240turbo eller lastbilsgrejer utan fixa en ny mitsu turbo till ny volvo.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Annars gör man som jag kör 900s på 2,0L 16V och lättrycksturbo!
Det går att mosa ut ganska tillräckligt ur denna motor. Lättryckarna har ju inte riktigt samma ketchup-effekt. De börjar att ladda tidigare.
Det går att mosa ut ganska tillräckligt ur denna motor. Lättryckarna har ju inte riktigt samma ketchup-effekt. De börjar att ladda tidigare.
Senast redigerad av 1 Gindemo, redigerad totalt 5 gånger.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Jag har ju lite erfarenhet av B21ET i en lite lättare bil (ca 1100 kg) än 240 och jag tycker att det funkar rätt fint, fast jag är ju inte så kräsen heller iofs 
Just mitt exemplar är även utrustat med en K-kam tror jag det är. Jag vet inte om det är kammen men jag misstänker att den har ett finger med i spelet för motorn har en ganska trevlig karaktär, ju mer man varvar desto bättre går det, skulle tippa att maxvrid uppnås strax efter 4000 och därifrån drar motorn bra till 7000.
Jag har inte märkt av någon som helst ketchupeffekt, mycket troligt är dock att det hänger ihop med relativt lågt laddtryck och avsaknaden av intercooler. Responsen är väl inte jättebra om man ligger och masar på 2000 rpm, med ett sånt här aggregat bör man ju ligga och nosa över 3000 iaf om man önskar acceleration. Om jag bytte ut det mot ett modernare och matchar storleken bra så skulle jag troligen få både bättre respons och mer effekt över hela registret, det har ju hänt lite på turbosidan
Nu har ju du en oerhört lätt bil och det maskerar ju ett eventuellt klent bottenregister mycket bättre men om du ska konvertera B23:an så rekommenderar jag också att du kör med ett modernare aggregat än Garret T03 eller vad dom nu heter i b21/b23et

Just mitt exemplar är även utrustat med en K-kam tror jag det är. Jag vet inte om det är kammen men jag misstänker att den har ett finger med i spelet för motorn har en ganska trevlig karaktär, ju mer man varvar desto bättre går det, skulle tippa att maxvrid uppnås strax efter 4000 och därifrån drar motorn bra till 7000.
Jag har inte märkt av någon som helst ketchupeffekt, mycket troligt är dock att det hänger ihop med relativt lågt laddtryck och avsaknaden av intercooler. Responsen är väl inte jättebra om man ligger och masar på 2000 rpm, med ett sånt här aggregat bör man ju ligga och nosa över 3000 iaf om man önskar acceleration. Om jag bytte ut det mot ett modernare och matchar storleken bra så skulle jag troligen få både bättre respons och mer effekt över hela registret, det har ju hänt lite på turbosidan

Sen är det ju också så att turbon med alla rör och slangar tar en del plats. Det är väl ganska ont om det i Seven-ramen. Traditionellt sugmotortrim passar kanske bättre i modellen, men med turbo kan man plocka ut mer effekt för mindre pengar. Om man gör rätt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jo det är sant ska man få det som man vill så får man bygga det själv ! Jag får nog bygga ett eget grenrör i vilket fall för att få plats med turbon. Måste ha den längre bak än den sitter på volvo tror jag. Nyare turbo från volvo säger du, menar du från 740/940 eller från volvo framkrafs.Lotus Samuel skrev:Klart du ska ha turbo. Jag har inga problem med någon ketchup effekt. Det hela beror nog mest på grenrör och turbo. Mer grenrör än vad man kan tro. Jag hade en 240turbo innan (ja det är sant) och den va hopplös men så bytte jag till grupp-a grenrör och vips så laddade turbon direkt. Så antingen svetsar du ihop ett själv eller skaffar ett grupp-a grenrör. svetsa själv blir nog bäst. Som jag brukar säga. "Ska man ha nåt riktigt gjort får man göra det själv"
Hör av dig om du behöver rör och böjar i rostfritt.
Släng inte dit nån gammal 240turbo eller lastbilsgrejer utan fixa en ny mitsu turbo till ny volvo.
Så du menar att man får en bättre respons utan IC, intressant ! Jag har ju stora problem med att få dit någon IC, i alla fall någon med lite storlek på.....Zeb skrev:Jag har ju lite erfarenhet av B21ET i en lite lättare bil (ca 1100 kg) än 240 och jag tycker att det funkar rätt fint, fast jag är ju inte så kräsen heller iofs
Just mitt exemplar är även utrustat med en K-kam tror jag det är. Jag vet inte om det är kammen men jag misstänker att den har ett finger med i spelet för motorn har en ganska trevlig karaktär, ju mer man varvar desto bättre går det, skulle tippa att maxvrid uppnås strax efter 4000 och därifrån drar motorn bra till 7000.
Jag har inte märkt av någon som helst ketchupeffekt, mycket troligt är dock att det hänger ihop med relativt lågt laddtryck och avsaknaden av intercooler. Responsen är väl inte jättebra om man ligger och masar på 2000 rpm, med ett sånt här aggregat bör man ju ligga och nosa över 3000 iaf om man önskar acceleration. Om jag bytte ut det mot ett modernare och matchar storleken bra så skulle jag troligen få både bättre respons och mer effekt över hela registret, det har ju hänt lite på turbosidanNu har ju du en oerhört lätt bil och det maskerar ju ett eventuellt klent bottenregister mycket bättre men om du ska konvertera B23:an så rekommenderar jag också att du kör med ett modernare aggregat än Garret T03 eller vad dom nu heter i b21/b23et
Jo den gör ju det ! Men jag tror det ska gå har hittat ett litet utrymme under huvuen där det inte sitter något än ! Där skulle man kunna kläma ner en turbo med skohorn.Karlsson skrev:Sen är det ju också så att turbon med alla rör och slangar tar en del plats. Det är väl ganska ont om det i Seven-ramen. Traditionellt sugmotortrim passar kanske bättre i modellen, men med turbo kan man plocka ut mer effekt för mindre pengar. Om man gör rätt...

Visst är det mer "rätt med fyra surpnade trattar i den här typen av bil, men sevenfreaken ser ju rött redan när dom hör talas om min bil, VOLVO delar! Så varför inte reta dom lite till !

Nja det är bara en gissning. Jag tycker bara att det känns som att ju mindre luftvolym mellan turbo och gasspjäll desto lättare borde motorn ha att varva upp, mindre luftmassa att accelerera och det borde även ta kortare tid för komprimerad luft från turbon att nå insuget. Det är ju inte nog med att en intercooler i sig rymmer en del luft, plus att den bromsar flödet, det blir ju även minst dubbelt så långa rör för att transportera luften från utloppet på turbon till intercoolern och vidare till spjällhuset.Wackt skrev: Så du menar att man får en bättre respons utan IC, intressant ! Jag har ju stora problem med att få dit någon IC, i alla fall någon med lite storlek på.....
Dock så är ju fördelarna med en intercooler så många fler och så mycket tyngre vägande att viss skillnad i respons inte bör påverka det valet. Ett möjligt alternativ till intercooler skulle ju möjligen vara vatteninsprutning, dock så är det ju lite gambling då ett eventuellt driftstopp i vatteninsprutningen under fullast troligen skulle få ganska tråkiga konsekvenser.
Det finns ju IC som är ganska små och smidiga, en sån som (tror jag) sitter i Gindemos SAAB är nog ett bra val. Annars finns ju original IC till Calibra turbo, ca 100 mm hög och 400 mm lång. Sen om dessa IC är effektiva är ju en annan sak... Själv har jag inga problem med platsbrist, har kapat bort det mesta som inte är bärande i fronten på Rekorden. 750 mm bred och 400 mm hög IC ska få plats, utan att använda skohorn. Men först måste jag ju få tag i en lastbils-IC som är hel och billig...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare