Sida 1 av 1

nyttan av vinge

Postat: 30 aug 2002 13:12
av Anders Toll
Hur stor nytta har man av en vinge?

När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?

Postat: 30 aug 2002 13:19
av Daniel Båge
Det beror ju helt på hur den ser ut och vad man har för bil. Tappar en formel 1-bil din vinge så får man ju inte stopp på bilen, fast med den på så kan man åka uppochned i tunneln på Monacos Grand-prix. (om man kommer upp då alltså.)

Postat: 31 aug 2002 08:08
av ThyLegionsCome
Jag har för mig att det är i 180-220km/h den börjar göra nytta ungefär..

Postat: 31 aug 2002 12:50
av Maccan
Jag tror den gör mest nytta i 35km/h förbi den lokala raggarkorvmojen :wink:

Postat: 31 aug 2002 14:05
av Daniel Båge
Maccan140 skrev:Jag tror den gör mest nytta i 35km/h förbi den lokala raggarkorvmojen :wink:
Eller då bakdäcken snurrar snabbare än framhjulen på ICA Maxis parkering... :roll:

Postat: 31 aug 2002 16:10
av Maccan
Eller i stora hala underbara rondeller då? Gör den inte nytta där? :roll:

Postat: 31 aug 2002 16:29
av Samuel Lindkvist
Gör givetvis nytta från start. Men ju fortare man kör desto mer trycks bakänden ner. Eller rättare sagt minskar lyftkrafterna.

i 200km/h kan en vanlig bil bli tex 150kg lättare i baken pga av diverse lyftkrafter. Monterar man en vinge så kan det minska rejält. Så det är inte säkert en vinge pressar ner baken utan kanske bara hindrar den från att lyfta.

Postat: 31 aug 2002 21:11
av Gindemo
Min fru tycker att en vinge kanske kan tjänstgöra som parkbänk...

Postat: 01 sep 2002 02:11
av Karlsson
Porsche har väl en aktiv vinge på motorluckan (vi snackar 911) som fälls upp vid 70 km/h. Så en relativt stor vinge bör alltså börja göra nytta vid drygt 70 km/h? Eller?
Jag har byggt en så kallad diffusor under bagagegolvet på Rekorden, den funkar som en vinge fast den sitter under bilen... Man kan säga att det är en kil där luften accelereras bakåt så att det uppstår ett undertryck. Bakänden sugs mot marken. Det borde vara lite fördel med diffusor eftersom den inte skapar det luftmotstånd en vinge kan göra.

Postat: 01 sep 2002 17:17
av ThyLegionsCome
Jag läste om den nya Ferrarin Enzo lr vad den hette, den vingen börjar lyfta i 180km/h och når sin fulla höjd vid 220km/h

Postat: 01 sep 2002 21:53
av Samuel Lindkvist
En vinge som inte är testad eller monterad rätt kan ju även få negativa effekter. Tänk att en jumbojet lyfter vid 250km/h och då väger den ett antal ton.

Postat: 02 sep 2002 16:06
av Karlsson
Om man monterar en vinge "upp och ner" så får man ju lyftkraft istället för downforce.
Mercedes gjorde ju ett par spektakulära luftfärder med sina CLR för ett par år sen. En av bilarna kom åkande i typ 300 blås, kör över ett litet gupp. Det räckte för att det skulle komma in tillräckligt med luft under bilen så att den lyfter, gör tre baklängesvolter i luften och landar en bra bit ut i spenaten.

Re: nyttan av vinge

Postat: 25 nov 2002 21:00
av Simon
AndersT skrev:Hur stor nytta har man av en vinge?

När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?
Jag tycker att man känner skillnad redan vid 130 min vinge
åker upp vid 120 om jag kör i drygt den hastigheten på kurviga
och sänkte ner vingen tyckte jag bilen fick svårare att hålla sig kvar