nyttan av vinge
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
nyttan av vinge
Hur stor nytta har man av en vinge?
När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?
När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Gör givetvis nytta från start. Men ju fortare man kör desto mer trycks bakänden ner. Eller rättare sagt minskar lyftkrafterna.
i 200km/h kan en vanlig bil bli tex 150kg lättare i baken pga av diverse lyftkrafter. Monterar man en vinge så kan det minska rejält. Så det är inte säkert en vinge pressar ner baken utan kanske bara hindrar den från att lyfta.
i 200km/h kan en vanlig bil bli tex 150kg lättare i baken pga av diverse lyftkrafter. Monterar man en vinge så kan det minska rejält. Så det är inte säkert en vinge pressar ner baken utan kanske bara hindrar den från att lyfta.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Porsche har väl en aktiv vinge på motorluckan (vi snackar 911) som fälls upp vid 70 km/h. Så en relativt stor vinge bör alltså börja göra nytta vid drygt 70 km/h? Eller?
Jag har byggt en så kallad diffusor under bagagegolvet på Rekorden, den funkar som en vinge fast den sitter under bilen... Man kan säga att det är en kil där luften accelereras bakåt så att det uppstår ett undertryck. Bakänden sugs mot marken. Det borde vara lite fördel med diffusor eftersom den inte skapar det luftmotstånd en vinge kan göra.
Jag har byggt en så kallad diffusor under bagagegolvet på Rekorden, den funkar som en vinge fast den sitter under bilen... Man kan säga att det är en kil där luften accelereras bakåt så att det uppstår ett undertryck. Bakänden sugs mot marken. Det borde vara lite fördel med diffusor eftersom den inte skapar det luftmotstånd en vinge kan göra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Normal postare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
- Ort: Motala, Östergötland
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Om man monterar en vinge "upp och ner" så får man ju lyftkraft istället för downforce.
Mercedes gjorde ju ett par spektakulära luftfärder med sina CLR för ett par år sen. En av bilarna kom åkande i typ 300 blås, kör över ett litet gupp. Det räckte för att det skulle komma in tillräckligt med luft under bilen så att den lyfter, gör tre baklängesvolter i luften och landar en bra bit ut i spenaten.
Mercedes gjorde ju ett par spektakulära luftfärder med sina CLR för ett par år sen. En av bilarna kom åkande i typ 300 blås, kör över ett litet gupp. Det räckte för att det skulle komma in tillräckligt med luft under bilen så att den lyfter, gör tre baklängesvolter i luften och landar en bra bit ut i spenaten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Re: nyttan av vinge
Jag tycker att man känner skillnad redan vid 130 min vingeAndersT skrev:Hur stor nytta har man av en vinge?
När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?
åker upp vid 120 om jag kör i drygt den hastigheten på kurviga
och sänkte ner vingen tyckte jag bilen fick svårare att hålla sig kvar
Corrado kan tydligen leva without it!