Gjuta plast själv

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Zizzan
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zizzan »

Jag har köpt polyester och glasfibermatta på Biltema, men var få¨r man tag i Formsläpp? Ska man ha gelcoat oxå?
Bild

Cecilia Belfrage
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jag lyfter detta igen. Nu ska jag ut och åka nästa vecka och tänkte passa på att handla lite plastsaker på Biltema el dy.

Vad är det för produkter man ska ha och hur mycket av det hela?

vax- gelcoat - plast - fiber - plast

Eller det kanske ger sig på Biltema?

Tänkte testa att göra en huv till Swiften. :roll:
Zizzan
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zizzan »

Mitt tips är att du letar upp ett företag som håller på med plastgjutning och köper lite av dem. Jag köpte på Biltema först men sen av en båttillverkare. Biltemas matta var mycket tunnare och dessutom dyrare.

Du behöver:
gelcoat, 1-2 små burkar räcker till en huv
glasfiberväv/matta, räkna med ca 6 lager till formen och 2 lager till själva huven.
plast, ca 3-5 liter, jag minns inte riktigt.
formsläpp/vax (ett vax och ett flytande medel. Behövs inte så mycket. Det är dock svårt att få tag i, finns ej på Biltema. Jag köpte av båttillverkaren. Kunde inte hitta det i någon affär.

Lycka till!
Bild

Cecilia Belfrage
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jag kan tipsa om Formenta i värnamo, de gör flaggstänger och grejer. Där har jag köpt mina grejer.
Jag köpte 5 kg smet med härdare och glasfibermatta(300x100) för 160 kr.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Det här är en långkörare. :-)

Jag har börjat gjuta lite plast nu. Det är kladdigt och man blir lite snurrig efter 15 min. :-)

Än så ser det ut som min treåriga dotter har gjort det hela men men... Det svåraste är ju att hitta något bra att göra en form av.

Nåja, hoppas få ordning på det i veckan så jag kan köra med större öppning i grillen på Sviestad. Mer luft!
Zizzan
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zizzan »

Du bör nog använda en riktig gasmask. Jag mådde dåligt i flera dar efter att ha plastat utan mask. Det är inte hälsosamt. Även om man står utomhus. Hjärncellerna (om man nu har några, men det lär du ju ha) flyger sin väg som...jag vet inte vad :)
Bild

Cecilia Belfrage
Skriv svar