Ska man ha 450hk stabila ur en Saab motor skulle jag köra följande recept.
Garret GT30R
extraktor grenrör
Maptuns spec koppling
Trionic 5,5 styr enhet med 3 bars mappsensor.
9000 Xflow ic god för 600hk+ (finns att köpa på speedparts och maptun bl.a.)
Bränslesystem som behövs http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... 6&cid=1221
Sen så mappar du bilen som Maptun eller Nordic för att få besta effekt av detta.
Vill du vara riktigt seriös så byter du stakar och kolvar i motorn, portar toppen och sätter på hårdare ventil fjädrar och mekaniska tryckare från Renault.
Sen är de ju 3" från turbon med race katt och rätt filter men de märker du.
MVH
F
opel turbo?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Kan ju lägga till lite om Opellådan som passar på SAAB-motorn.
Den lådan man vill ha sitter i Omega B V6 årsmodell -94 till -00.
Finns två modeller, en som heter R25 och sitter på 2,5 liters V6an och en som heter R28 som sitter på 3,0 V6an.
R25an är betydligt lättare att hitta eftersom det knappt såldes några Omega 3,0 med manuell låda.
Nackdelen med R25an är att den inte tål lika mycket vrid som R28an, men uppåt en 300 Nm borde den klara.
Man kanske får låta bli att göra dragracestarter för ofta, men lite lagom bus klarar de. Ett oljebyte skadar ju inte heller, de flesta Omega B har rullat över 20 000 mil vid det här laget.
Den lådan man vill ha sitter i Omega B V6 årsmodell -94 till -00.
Finns två modeller, en som heter R25 och sitter på 2,5 liters V6an och en som heter R28 som sitter på 3,0 V6an.
R25an är betydligt lättare att hitta eftersom det knappt såldes några Omega 3,0 med manuell låda.
Nackdelen med R25an är att den inte tål lika mycket vrid som R28an, men uppåt en 300 Nm borde den klara.
Man kanske får låta bli att göra dragracestarter för ofta, men lite lagom bus klarar de. Ett oljebyte skadar ju inte heller, de flesta Omega B har rullat över 20 000 mil vid det här laget.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare