BMW kamkedjespännare

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Sture har ju samma problem. Jag har försökt få honom till att testa en 10W60 olja. Men han vill inte riktigt tro på det. Men jag tycker det är värt ett försök iallafall. Varför jag tycker man borde testa är för att båda ni två fick problemen strax efter att ni bytte till exakt samma 5W40 olja.
Om det ändå är dax för ett oljebyte tycker jag man kan prova. Funkar det inte och man måste öppna motorn kan man med gott samvete spara oljan i en ren dunk när man tömmer.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

ja har lösningen. behåll spännaren i det sick som den är.. ny som gammal. skruva loss den och borra ett hål i den. Fäst den i ditt halsband, och byt bil.

ojojoj... nu kanske ja är hotad. Men det gillar jag...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev:Sture har ju samma problem. Jag har försökt få honom till att testa en 10W60 olja. Men han vill inte riktigt tro på det. Men jag tycker det är värt ett försök iallafall. Varför jag tycker man borde testa är för att båda ni två fick problemen strax efter att ni bytte till exakt samma 5W40 olja.
Om det ändå är dax för ett oljebyte tycker jag man kan prova. Funkar det inte och man måste öppna motorn kan man med gott samvete spara oljan i en ren dunk när man tömmer.
Håller med! Testa byta olja, antingen så funkar de eller så funkar de inte... Sen om man är rädd att få me diverse spån i oljan osv så kan man ta en sil o sila oljan innan den rinner ner i den rena dunken!

Att meka motorer kan kännas värre än de är pajkar men tro mig, när ni öppnat så är allt ganska kul! Ännu roligare när man skruvat ihop o de funkar! 8)

Lycka till! :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Sturesson skrev:Att en motor knackar/klickar när den är kall är ju allmänt känt. Det är många bilar som det är så på. Men det beror ju på att oljan runnit ner från ventilerna och att det sitter hydraliska ventiler som behöver oljetryck för att fungera bäst/tyst.

Oljetrycket är lite halvseriöst kollat med en biltemaklocka. Den ger iallafall utslag på ca 3-4kg. Det borde ju vara okej med det trycket. Jag är pga det inte orolig för pumpen. Men det kan ju vara den. Jag är mest orolig för sliten kedja, eller inre läckage.... Det är ju så roligt att riva en motor i en bil man använder dagligen och enda garageplats man har är under närmsta björk typ.

Men som Samuel säger. Får inte ge upp än.
Koppla in mätaren för oljetrycket och kör motorn varm, om du har stabilt oljetryck hela tiden så behöver du inte oroa dig för det. Ifall trycket varierar skulle jag som de andra gissa på en ny olja eller att byta kedja.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Samuel Lindkvist skrev:Sture har ju samma problem. Jag har försökt få honom till att testa en 10W60 olja. Men han vill inte riktigt tro på det. Men jag tycker det är värt ett försök iallafall. Varför jag tycker man borde testa är för att båda ni två fick problemen strax efter att ni bytte till exakt samma 5W40 olja.
Jag trodde Stures tickade när den blivit varm medans min skorrar hela tiden, även när den är kall, och dessutom mest vid 2-3000 varv. Vid tomgång kan man knappt höra missljuden. Eller gör Sturessons det också?

Jag testar gärna en 10-60-olja. Var hittar man det?
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Anders Toll skrev:
Jag testar gärna en 10-60-olja. Var hittar man det?
Finns på mekonomen.
Castrol RS 10w60. 190:-/lit
Castrol TWS 10w60 190:-/lit
Castrol Edge 10w60 190:-/lit
Sen finns det Shell helix ultra 10w60 som jag kör på. 224:-/lit

RS har jag provat och den funkar fint. TWS tror jag är nån BMW specifik variant av RS. Edge har jag inte hört om innan så den är nog ny. Tror alla är likvärdiga.
Karl Birgander
Superpostare!

Inlägg av Karl Birgander »

Billigare Castrol: http://www.mapodo.de/
Porsche 944 S2 -90
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Karl Birgander skrev:Billigare Castrol: http://www.mapodo.de/
:thumbsup:

Då verkar alltså den som heter EDGE va för Diesel bilarna.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Nu har jag ju redan köpt på mig massa 10w60 olja. Annars kunde jag varit med å köpt några dunkar.

Bra pris.
http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/372
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Henke skrev:
Sturesson skrev:Att en motor knackar/klickar när den är kall är ju allmänt känt. Det är många bilar som det är så på. Men det beror ju på att oljan runnit ner från ventilerna och att det sitter hydraliska ventiler som behöver oljetryck för att fungera bäst/tyst.

Oljetrycket är lite halvseriöst kollat med en biltemaklocka. Den ger iallafall utslag på ca 3-4kg. Det borde ju vara okej med det trycket. Jag är pga det inte orolig för pumpen. Men det kan ju vara den. Jag är mest orolig för sliten kedja, eller inre läckage.... Det är ju så roligt att riva en motor i en bil man använder dagligen och enda garageplats man har är under närmsta björk typ.

Men som Samuel säger. Får inte ge upp än.
Koppla in mätaren för oljetrycket och kör motorn varm, om du har stabilt oljetryck hela tiden så behöver du inte oroa dig för det. Ifall trycket varierar skulle jag som de andra gissa på en ny olja eller att byta kedja.
Jag har stabilt tryck. Men jag kan inte se exakt vad trycket är på. Jag har klockan monterat i kupen så jag har koll på den hela tiden när jag kör. Gjorde ett test med att flytta in sträckaren någon/några mm mot kedjan. Ingen skillnad. :(

Har väl snart inget annat än att prova Samuels ide om oljan.
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Anders Toll skrev:
Jag trodde Stures tickade när den blivit varm medans min skorrar hela tiden, även när den är kall, och dessutom mest vid 2-3000 varv. Vid tomgång kan man knappt höra missljuden.
Jag tror på dina vevlager faktiskt... låter mer som det.
Anders Toll skrev:[ Eller gör Sturessons det också?
Min hörs BARA mellan ca 3-4000 varv.

Mitt problem uppkom från början av att man inte rensat bort delar från en gammal kedjesträckarskena. Delarna täppte till sugsilen i sumpen. Kanske kan vara så att pumpen inte fått tillräckligt och nu när det är fint flöde inte orkar leverera tillräckligt. Fast då skulle jag ju inte ha SÅ högt tryck vid givaren.... :confused3
Till salu!....?
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Sturesson skrev:Till salu!....?
Köp min!
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Anders Toll skrev:Köp min!
Va köst han?