Skulle önska diskutera med panelen angående val av olja till manuell växellåda och bakaxel. I detta fall gäller till corvette med M20/21 låda från 1964/65 och bakaxel med diffbroms från -69.
Låda;
Om förstått så bör man välja mineralolja som är klassificerad GL1 och/eller GL4? Tillsatserna i GL5 kan förstöra synkringar och lager.
Skulle man kunna använda syntestisk olja klassificerad högst GL4?
Läste att man kan använda 10W-40 motorolja där GL1 räcker som klassificering i växellådan och har samma viskositet som 80W-90. Att de högre numrerna inte har med tjockleken att göra utan enbart skilja på oljor för motorer och lådor/diffar
Bakaxel;
När det är diffbroms, så skall välja olja med LS-tillsats. Kan man använda olja som är klassificerad GL-5? Eller kan de förstöra lagren?
.
Olja? Manuell växellåda och bakaxel
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Svåra frågor.
Jag skulle nog välja en växellådsolja till lådan. Känns som att de arbetar på lite olika temperaturer och att motor / växellåda kräver lite olika olja för bästa smörjning.
Vad som skiljer en GL4 mot en GL5 går att läsa på nätet. Kika in lite på google så tror jag du kommer långt.
Är du osäker så kör med mineraloljer, både till låda och diff.
Dagens mineraler skiljer sig nog fantastikt mycket med vad som fanns på 60/70 talet så jag är övertygad om att smöjningen är bättre.
Jag skulle nog välja en växellådsolja till lådan. Känns som att de arbetar på lite olika temperaturer och att motor / växellåda kräver lite olika olja för bästa smörjning.
Vad som skiljer en GL4 mot en GL5 går att läsa på nätet. Kika in lite på google så tror jag du kommer långt.
Är du osäker så kör med mineraloljer, både till låda och diff.
Dagens mineraler skiljer sig nog fantastikt mycket med vad som fanns på 60/70 talet så jag är övertygad om att smöjningen är bättre.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"