Jag plockade ner bakre torkarmotorn på Bmwn igår.
Såhär såg det ut:
Inte så trevligt
Bilen är från sent 2007, frågan man ställer sig är varför inte biltillverkarna kan bygga en mekanism som inte håller i lite mer än 5 år?
Problemet kanske är att Bmw har valt att använda axeln för att spruta leda ut spolarvätska i munstycket som sitter på armen.
Det kanske inte alls har med saltet att göra?
Nu kan man ju säga att Bmw inte är byggda för det svenska saltet, men Volvo har ju samma problem.
Finns det något att motverka som inte gör att man repar sönder bakrutan genom att använda torkarbladet bak varje dag?
Plocka bort allt ihop, och spackla igen hålet är ju ett alternativ
Bakrutevindrutetorkare
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Bakrutevindrutetorkare
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Har du tre händer Ando?
De har ju iaf gjort ett försök att smörja drevet, ligger ju en liten fettklick i ett hörn där...
Jag använder aldrig torkaren bak på Omegan, men den funkar trots att bilen är 14 år gammal.
Jag sköter inte om bilen så bra heller, tvättar ganska sällan.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Japp, det underlättar när man mekarKarlsson skrev:
Har du tre händer Ando?
De har ju iaf gjort ett försök att smörja drevet, ligger ju en liten fettklick i ett hörn där...
Jag använder aldrig torkaren bak på Omegan, men den funkar trots att bilen är 14 år gammal.
Jag sköter inte om bilen så bra heller, tvättar ganska sällan.
Ni har alla bra ideér
men jag fick faktiskt igång den, men jag måste plocka isär den igen för att smörja med fett.
Jag tycker det bara är konstigt att det inte går att bygga en torkare som håller, men det är väl generellt så att den används för sällan på de flesta bilar. Men man undviker ju in i det längsta att repa hela bakrutan.
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
Jag undviker att använda torkaren just pga att det repar bakrutan och dessutom rengör den så dåligt så det är knappt lönt ändå.
Visst skulle biltillverkarna kunna bygga bakrutetorkare som håller i 200 år, men det handlar ganska mycket om ekonomi. Det blir för dyrt helt enkelt.
Sen blir man lite förvånad ibland, kompisen i förra garaget hade en Passat -04 nånting.
På den gick dörrlåset sönder på ena bakdörren och när han väl fick isär dörrsidan och trixade upp låset så var vi tvungna att kolla inuti själva dörrlåset vad det var som var trasigt.
Hela låset var inbyggd i en plastkasett och där inne var det fullt av små drev och gängade axlar av plast.
Ett par av dreven och axlarna hade gått sönder så dörren gick inte att öppna varken utifrån eller inifrån.
Man börjar ju undra varför VW konstruerat en så avancerad låsmekanism men sen snikat in på materialet så den inte klarar lite minusgrader utan att falla i småbitar?
Visst skulle biltillverkarna kunna bygga bakrutetorkare som håller i 200 år, men det handlar ganska mycket om ekonomi. Det blir för dyrt helt enkelt.
Sen blir man lite förvånad ibland, kompisen i förra garaget hade en Passat -04 nånting.
På den gick dörrlåset sönder på ena bakdörren och när han väl fick isär dörrsidan och trixade upp låset så var vi tvungna att kolla inuti själva dörrlåset vad det var som var trasigt.
Hela låset var inbyggd i en plastkasett och där inne var det fullt av små drev och gängade axlar av plast.
Ett par av dreven och axlarna hade gått sönder så dörren gick inte att öppna varken utifrån eller inifrån.
Man börjar ju undra varför VW konstruerat en så avancerad låsmekanism men sen snikat in på materialet så den inte klarar lite minusgrader utan att falla i småbitar?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare