Balansering (obalans) och viktjustering

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Balansering (obalans) och viktjustering

Inlägg av Gunnar »

Behöver panelens tips,kunskap, förslag, råd,..... enligt följande.

Normalt så bör man väga kolvar, kolvbult och vevstakar var för sig, samt vevstake lill- resp storända.

Vågar inte pressa ut kolvbult, eftersom det är gjut-al kolvar (orginal). Normalt brukar några kolvar kunna gå sönder,....

Skulle man kunna vikta och justera när de sitter ihop. Ex. totalen, lillända på
vevstake resp storända med kolv/kolvbult?

Använda 0,1 grams våg.

Återkommer med veven m.a.p ev. borra extra oljekanaler i den. :attentn2:
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Japp, tycker jag låter vettigt. Det blir ju åtminstone bättre än vad du har nu. Kan dock bli svårt att ta ur många gram ur en kolv om man inte kommer åt "insidan" men gör så gott du kan, det kommer ju bli bättre än innan.
Om du vill vara riktigt duktig kan du provmontera alla stakar/kolvar i samma cylinder (med veven också) Ställ i övre dödpunkt och kolla vilket mått du får från kolvyta till deckplanet. Ser du då att dom är lite olika bör du försöka hitta "rätt" cylindrar så måttet vid TDC blir samma i alla cylindrar. Varken vev, stakar eller kolvar är perfekta skapelser.. Så får du så lika komp som möjligt i alla cyl är det bra för motorgången. Du bör ju också volymmäta varje förbränningsrum... (volymjustering kan ske med nerfräsning av ventilsätet så ventilen sjunker undan)

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Mats J skrev:Om du vill vara riktigt duktig kan du provmontera alla stakar/kolvar i samma cylinder (med veven också) Ställ i övre dödpunkt och kolla vilket mått du får från kolvyta till deckplanet. Ser du då att dom är lite olika bör du försöka hitta "rätt" cylindrar så måttet vid TDC blir samma i alla cylindrar. Varken vev, stakar eller kolvar är perfekta skapelser.. Så får du så lika komp som möjligt i alla cyl är det bra för motorgången. Du bör ju också volymmäta varje förbränningsrum... (volymjustering kan ske med nerfräsning av ventilsätet så ventilen sjunker undan)
/Mats J
Mäta in lika TDC är intressant, samt kanske att få "lika " par att stämma viktmässigt i förhållande till tändläget ex. 1 resp 6 cylinder osv..

Nedfräsning av ventilsätet medför att man bör väl isåfall schimsa in fjädrar så de får lika tryck? Buick och olds har ej justerbara ventiler såsom cheva oh pontiac, därav kanske det är vetttigt att införskaffa justerbara stötstänger.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Man kan ju försöka putsa bort ojämnheter i stakarna och kolvarna så gott det går, det minskar risken för sprickbildning.
Jag gjorde så på min sexa, utgick från den lättaste vevstaken och sen gjorde jag de andra fem så lika som möjligt.
Samma med kolvarna, slipade ur dem invändigt på ställen som jag bedömde hade låg belastning.

Lite bilder på mina grejer.

Bild

Kameran ljuger nog lite på bilden ovan, den polerade staken till höger ser krokig ut men den är rak! :D
Bytte skruvarna också, man kan se att det har tagit lite på skallen när jag kört med bandslipen.

Bild

Kolvarna invägda inom 0,2 gram.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Karlsson;

Tack för bilder och info. Intressant.
Balanserade du om vevaxeln m.a.p dessa modefieringar?
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Veven slipades till första underdimension, sen har jag bytt till ett lättare svänghjul så det behövde balanseras pga det..
Vevaxel, remskiva med damper och svänghjul med tryckplatta balanserades ihop.
Total obalans endast 7 gram på svänghjulet, resten behövde ingen bearbetning.
Eftersom en rak sexa har 120 grader mellan vevtapparna så kan man balansera utan bobweights.
Det bör man väl göra på 90 graders V8?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Seriöst jobb du har gjort med motorn och förstår att den håller för ditt ändåmål :D

Bobvikt bör man ha.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jo, min gamla hyvelbänk går fint. Lite slammer i ventiltryckare och så, men den låter lika illa hela tiden även när man plågat den några varv på bana så det är nog ingen fara.
Nu börjar tyvärr original insprutningen från -92 ge lite mystiska felkoder som jag inte blir av med, så i vinter ska jag byta till eftermarknadsgrejer.

Bobvikter behövs väl bara på vissa motorer, tex V8 och vissa V6or. Även raka femmor måste väl balanseras med vikter iom den ojämna tändföljden.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nästa sak man funderar på man behöver balansera om vevaxeln då man utför operationen "cross-drill" i vevaxeln. Den statistiska balansen bör väl ej förändras? Den dynamiska balansen???

Känsligheten är framförallt cylinders 7 vevlager vid högre varv. Finns tydligen 2 metoder, antingen använda ramlager med 360 graders spår alternativ borra extra oljekanaler i veven. Eftersom funderar använda befintliga ramlager med 180 grader spår i, så funderar på att utföra"cross-drill".

"cross-drill", hålet i vevaxeln som går från vevlager till ramlager, börjar man borra i, men 90 grader genom veven.

Ramlager 1, 1 hål till cyl 1
Ramlager 2, 2 olika hål till cyl 2 resp 3
Ramlager 3, 1 gemensamt hål till cyl 4 resp 5
Ramlager 4, 2 olika hål till cyl 6 resp 7
Ramlager 5, 1 hål till cyl 8
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Visst sitter vevstakarna i par på vevtapparna? Så oljehålen måste borras från lite olika håll för att få smörjning till rätt ställe.

Den dynamiska balansen kan nog ändras om man borrar ur material på nya ställen.
Det handlar inte om så många gram iofs, men några få gram kan bli många gram när man når höga varvtal.
Oljan påverkas ju också av centrifugalkrafter, kan ju vara nåt att fundera på.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Ja, de sitter i par. Har en bild på hur de skall borras på Buick BB enligt "old school".

Många gram i "mitten" blir många gram där "ute". Tydligen mäter man obalansen i gr/inch.

Har borrat upp hålen för ramlager 2,3 resp 4 i blocket. 4.an ramlager är känsligast på Buick BB, samt kamlager, därav rek. ej högtryckspump.
De har utanpåliggande oljepump i frontkåpan. Oljeflödet går upp till
passagerarsidans kanal för lyftarna och därifrån ner till vevlager och oljeflödet till förarsidans lyftarkanal, går i spår i 1:ans kamlager.
Planerar att dra en extra oljekanal via oljetrycksgivaren in bak på motorn till kanalen för passagerarsidans lyftare.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Hittade en hemsida med bra info om balansering http://www.turnitedcnc.se/
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar