Insprutning till V8
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Insprutning till V8
Hej,
Den förra tråden med topparna gav mig många fina tips.
Jag går och funderar på insprutningssystem till aluminuminsuget som sitter på. Läst att genom optimera befintlig motor med insprutning mot förgasare kan ge 25-75 Hk.
Jag kan inget om detta, utan är uppväxt med förgasare och de bilar (Volvo) jag haft med insprut har aldrig krånglat. Dock har gått över till Opel som bruksbil och det är familjen mycket tacksam för .
Därav undrar jag vad man skall satsa på för delar? Jag önskar ha insprutet frånskilt från tändsysytemet, eftersom det är optimerat för bilen.
Panalens ideer och erfarenhet mottages med stor tacksamhet!
Den förra tråden med topparna gav mig många fina tips.
Jag går och funderar på insprutningssystem till aluminuminsuget som sitter på. Läst att genom optimera befintlig motor med insprutning mot förgasare kan ge 25-75 Hk.
Jag kan inget om detta, utan är uppväxt med förgasare och de bilar (Volvo) jag haft med insprut har aldrig krånglat. Dock har gått över till Opel som bruksbil och det är familjen mycket tacksam för .
Därav undrar jag vad man skall satsa på för delar? Jag önskar ha insprutet frånskilt från tändsysytemet, eftersom det är optimerat för bilen.
Panalens ideer och erfarenhet mottages med stor tacksamhet!
Jag har funderat på att sätta Cheva TBI på min Thunderbird om jag får en massa energi över...
I princip alla sprut kräver lambdasond, och då krävs blyfri soppa.
Fördelen med Cheva TBI är att det fortfarande ser ut som en förgasare och att det finns en massa info på nätet om detta. Dessutom finns tuningprogramvara att hitta.
Annars är väl MS poppis men då krävs mera lödvana och mer hantverk för att få igång det.
Det var mitt bidrag...
/Mats J
I princip alla sprut kräver lambdasond, och då krävs blyfri soppa.
Fördelen med Cheva TBI är att det fortfarande ser ut som en förgasare och att det finns en massa info på nätet om detta. Dessutom finns tuningprogramvara att hitta.
Annars är väl MS poppis men då krävs mera lödvana och mer hantverk för att få igång det.
Det var mitt bidrag...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Frågan är om det är så stor skillnad. En rätt bestyckad fugge och ett bra mappat sprut är inte så stor skillnad i effekt, den största skillnaden är i högre varv.
I Fourstroke performance tuning finns det dyno-utdrag på samma motor med förgasare och insprut. Dock inget renodlat insprutningsinsug, utan ett ombyggt förgasarinsug. Det skiljer 16hk vid 7500 varv på den.
Men sen är frågan vilket som är kostnadseffektivast innan man är där.
I Fourstroke performance tuning finns det dyno-utdrag på samma motor med förgasare och insprut. Dock inget renodlat insprutningsinsug, utan ett ombyggt förgasarinsug. Det skiljer 16hk vid 7500 varv på den.
Men sen är frågan vilket som är kostnadseffektivast innan man är där.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Mats,
- Det är en bra ide med TBI. Dock frågan är hur mkt flöde man kan få?
Skulle kanske behöva upp emot 950-1000 cfm i framtiden.
Kezo,
- Kostnaden är ju en viktigt del. Tänker om man behöver förgasare
på 900-1000 cfm, så får man räkna med 5000-7000 sek.
Skulle ett sprut med ihopplockade komponenter gå upp emot 20000 sek eller 2000 dollar, då klart man vill använda pengarna till rullvippor, rullkam, justerbara störstänger, annan turbin istället och därav få ytterliggare power med en större förgasare.
Bränsleekonomi är ju ingen priotet i detta sammanhang. Brukar säja allt över 2 liter/mil är nöje och ibland när någon frågar hur mycket bilen drar, så brukar svara strax under 3 liter/milen på landsväg
- Det är en bra ide med TBI. Dock frågan är hur mkt flöde man kan få?
Skulle kanske behöva upp emot 950-1000 cfm i framtiden.
Kezo,
- Kostnaden är ju en viktigt del. Tänker om man behöver förgasare
på 900-1000 cfm, så får man räkna med 5000-7000 sek.
Skulle ett sprut med ihopplockade komponenter gå upp emot 20000 sek eller 2000 dollar, då klart man vill använda pengarna till rullvippor, rullkam, justerbara störstänger, annan turbin istället och därav få ytterliggare power med en större förgasare.
Bränsleekonomi är ju ingen priotet i detta sammanhang. Brukar säja allt över 2 liter/mil är nöje och ibland när någon frågar hur mycket bilen drar, så brukar svara strax under 3 liter/milen på landsväg
Ber om ursäkt för OT men de där får mig att tänka på en artikel i antingen Wheels eller Power, minns inte riktigt, var en norrman som kört till Power meet vill jag minnas, i en ´70 Challanger med bigblock och kompressor, han var helnöjd, den hade bara tagit 7 liter milen dit...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Man får planera resan efter bensinstationerna. Inte så svårt nu när man har GPS!
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Enklast tänkbara Megasquirt kan man köpa begagnat för runt 1000 kr.
Jag har ett gammalt MS av andra generationen liggande, detta kan fixas till så man endast styr bränsleinsprutning.
Tändning går alltså att köra med vanlig fördelare och brytarspetsar om man vill.
Kabelhärva, givare och sånt får man ju fixa själv. Ofta kan man återanvända grejer från en liknande motor med insprut, har gjort så på sexan i Commodoren och det funkade bra.
Jag har ett gammalt MS av andra generationen liggande, detta kan fixas till så man endast styr bränsleinsprutning.
Tändning går alltså att köra med vanlig fördelare och brytarspetsar om man vill.
Kabelhärva, givare och sånt får man ju fixa själv. Ofta kan man återanvända grejer från en liknande motor med insprut, har gjort så på sexan i Commodoren och det funkade bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tack för denna information och denna lösning låter som mycket intressant.Karlsson skrev:Enklast tänkbara Megasquirt kan man köpa begagnat för runt 1000 kr.
Jag har ett gammalt MS av andra generationen liggande, detta kan fixas till så man endast styr bränsleinsprutning.
Tändning går alltså att köra med vanlig fördelare och brytarspetsar om man vill.
Kabelhärva, givare och sånt får man ju fixa själv. Ofta kan man återanvända grejer från en liknande motor med insprut, har gjort så på sexan i Commodoren och det funkade bra.
Finns det nån nyare variant av motorn som har insprutning? Då är det ju ganska lätt att få till det med spridare och sånt.
Värre om man ska börja svetsa spridarfästen i ett förgasarinsug, det kräver ju lite mer arbete och maskiner.
Jag har dålig koll på vad det är för maskin, är det Bigblock GM? Eller hade Buick nåt eget?
Värre om man ska börja svetsa spridarfästen i ett förgasarinsug, det kräver ju lite mer arbete och maskiner.
Jag har dålig koll på vad det är för maskin, är det Bigblock GM? Eller hade Buick nåt eget?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag skall kolla om det finns någon nyare variant inom Buick familjen.
Finns eftermarnadsinsug med sprut (komplett) för 3000-4000 dollar!
Inom GM för de amerikanska bilmärkena, så har Cadillac, Oldsmobile, Buick, Pontiac resp Chevrolet sina egna motorer. Såsom det finns Ford Performance, Mopar, så finns det inom GM familjen, Buick Performance.
För Buick så är 400,430 resp 455 inom samma motorfamilj och 430 fanns till -69 och 455 kom -70.
Finns det möjligheter att göra en gäng-konstruktion för spridarna i insuget, eller är jag helt ute och seglar?
Finns eftermarnadsinsug med sprut (komplett) för 3000-4000 dollar!
Inom GM för de amerikanska bilmärkena, så har Cadillac, Oldsmobile, Buick, Pontiac resp Chevrolet sina egna motorer. Såsom det finns Ford Performance, Mopar, så finns det inom GM familjen, Buick Performance.
För Buick så är 400,430 resp 455 inom samma motorfamilj och 430 fanns till -69 och 455 kom -70.
Finns det möjligheter att göra en gäng-konstruktion för spridarna i insuget, eller är jag helt ute och seglar?
Aha, jag trodde i min enfald att alla bigblock från GM var likadana, bara att typ motorfästen och sånt skilde mellan märkena. Man lär sig nåt varje dag!
Bränslespridare tätas med O-ringar i båda ändarna, sen brukar man fästa spridarna mot insuget med nån metallbygel eller så hålls de fast av bränsleröret som förser spridarna med bensin.
Lite bilder för att förklara.
Spridare.
Bränslerör, kallas även fuel-rail.
Opel har en smidig grej på sina gamla insprutningsmotorer, hittade en liten bild där man ser hur spridarna sitter skruvade i plattor på insuget.
Plattorna finns både i aluminium och plast.
Kanske går att använda såna på Buick insuget? Det krävs väl att man fräser plant där plattan ska sitta, eller om man väljer att svetsa fast den.
Bränslespridare tätas med O-ringar i båda ändarna, sen brukar man fästa spridarna mot insuget med nån metallbygel eller så hålls de fast av bränsleröret som förser spridarna med bensin.
Lite bilder för att förklara.
Spridare.
Bränslerör, kallas även fuel-rail.
Opel har en smidig grej på sina gamla insprutningsmotorer, hittade en liten bild där man ser hur spridarna sitter skruvade i plattor på insuget.
Plattorna finns både i aluminium och plast.
Kanske går att använda såna på Buick insuget? Det krävs väl att man fräser plant där plattan ska sitta, eller om man väljer att svetsa fast den.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tack för inputen, nu börjar jag förstå något.
Båda lösningarna är intressanta!
Chevrolet 454 finns med TPI system på modernare bilar. Sog att det finns
fuel-rails på summit till dessa motorer och antagligen ungefär samma delning som Buick.
Inser kanske skall kolla efter något begagnat al-insug på e-bay, som man kan ändra om.
Om jag förstår det rätt, räcker det att borra hål i insuget till insug-kanalerna för spridarna?
Vilken storlek behöver man på spridarna och var kan man köpa komponenter? Motorn är på 7,6 liter och effekt kommer ligga på 500-550 Hk. Normalt behövs förgasare som flödar 900-950 cfm för denna sammansättning i motorn vid topp-varvtal 6500 rpm. Men normalanvändning kommer vara cruising och användas till några enstaka race.
Båda lösningarna är intressanta!
Chevrolet 454 finns med TPI system på modernare bilar. Sog att det finns
fuel-rails på summit till dessa motorer och antagligen ungefär samma delning som Buick.
Inser kanske skall kolla efter något begagnat al-insug på e-bay, som man kan ändra om.
Om jag förstår det rätt, räcker det att borra hål i insuget till insug-kanalerna för spridarna?
Vilken storlek behöver man på spridarna och var kan man köpa komponenter? Motorn är på 7,6 liter och effekt kommer ligga på 500-550 Hk. Normalt behövs förgasare som flödar 900-950 cfm för denna sammansättning i motorn vid topp-varvtal 6500 rpm. Men normalanvändning kommer vara cruising och användas till några enstaka race.
Man skall inte bara borra hål i insuget, spridarna skall spruta i riktning mot insugsventilen, och inte på motsatta väggen i insugskanalen, kan vara lite svårt att få plats.
Sedan finns det olika sprutbilder, även det kan vara värt att tänka på när man väljer spridare.
Har du en 500 hästars motor med 8 spridare så räcker ju i princip spridarna från en 250 hästars fyrcylindrig motor. Eller ta från en 200 hästars SAAB och höja soppatrycket lite.
Men snabbaste starten är att hänga på en TBI, och få motorn att funka med det. Sedan kan du gå vidare och greja med TPI, för det är ju mycket mer jobb att få till det eftersom det inte finns färdiga insug.
/Mats J
Sedan finns det olika sprutbilder, även det kan vara värt att tänka på när man väljer spridare.
Har du en 500 hästars motor med 8 spridare så räcker ju i princip spridarna från en 250 hästars fyrcylindrig motor. Eller ta från en 200 hästars SAAB och höja soppatrycket lite.
Men snabbaste starten är att hänga på en TBI, och få motorn att funka med det. Sedan kan du gå vidare och greja med TPI, för det är ju mycket mer jobb att få till det eftersom det inte finns färdiga insug.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Tack för inputen. Hur avgörande är motorvolymen när man väljer spridare?
TA Performance säljer delar till Buick motorer och de har standard-insug med TPI-kit, både för 1- och 2-plans insug, men 3750 dollar är det inte värt.
http://www.taperformance.com/products.asp?cat=369
Tänkte skaffa ett insug för att bygga TPI och ha kvar en uppsättning insug+förgasare som reserv. Tanken är att detta blir ett projekt till nästa vinter.
Har 2-plans insug nu. Funderar på att välja ett 1-plans insug att bygga på, så det blir rakare väg för lufttillförseln.
TA Performance säljer delar till Buick motorer och de har standard-insug med TPI-kit, både för 1- och 2-plans insug, men 3750 dollar är det inte värt.
http://www.taperformance.com/products.asp?cat=369
Tänkte skaffa ett insug för att bygga TPI och ha kvar en uppsättning insug+förgasare som reserv. Tanken är att detta blir ett projekt till nästa vinter.
Har 2-plans insug nu. Funderar på att välja ett 1-plans insug att bygga på, så det blir rakare väg för lufttillförseln.
Det absolut fränaste vore ju att skruva ihop nåt sånt här
men det kostar förmodligen en bra slant och lönar sig knappt om man inte har riktigt hög kompression och vass kamaxel mm.
Bygga TPI på ett enplans insug verkar vettigt, det kommer att krävas lite bearbetning så klart och då är det bra om man har gott om tid på sig.
men det kostar förmodligen en bra slant och lönar sig knappt om man inte har riktigt hög kompression och vass kamaxel mm.
Bygga TPI på ett enplans insug verkar vettigt, det kommer att krävas lite bearbetning så klart och då är det bra om man har gott om tid på sig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare