byta bromsskivor fram Volvo 740 -88

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!

byta bromsskivor fram Volvo 740 -88

Inlägg av Anders Toll »

Låter väldigt lätt, speciellt när man gjort liknande saker flera ggr förut, bytt lager etc.

Men skivan har "börnat" för mig.

Jag har tagit bort oket och försöker lossa skivorna. Men de sitter som berget. På med WD-40 och bankat med hammare. Händer inget, förutom att den obligatoriska rosten regnar ner.

Vad ska jag göra? Det är samma sak på båda sidorna.

Det är alltså modellen med skivor skilda från lagren, inte sammansatt. Eller ska vara det. Jag har blivit lite osäker, tänk om de har konverterat tillbaka till det gamla systemet som fanns på modellerna -82-87?

Bild
Bild
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag hade väldiga problem när jag skulle byta skivor fram på min fina 760 -84.
Nån tidigare ägare hade bytt nav, så det var lösa skivor men de hade rostat fast nåt så vansinnigt.
Jag gjorde som så att jag varvade upp vinkelslipen och kapade några snitt i skivan mellan hjulbultarna. Sen slog jag sönder den med en stor slägga.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Karlsson skrev:...kapade några snitt i skivan mellan hjulbultarna. Sen slog jag sönder den med en stor slägga.
:o Brutalt värre. :D
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Brutal helt enkelt.

Synd att jag har den uppallad i ladan med bara en massa lättantändligt trä runt omkring. Jag behöver en bättre mekplats...
Brink
Postar så det viner...

Inlägg av Brink »

borde funka med en tre armad avdragare som räcker runt skivan o trycka mot axeltappen innanför koppen
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Du tar en Avdragare Biltema art.nr 203401, spänner upp den mot kanterna av skivan och mitten, och drar tills det spänner någorlunda.. inte benhårt, men inte alls löst.... sen tar du fram en stor eller liten slägga, och drar till hårt en gång på bromssskivan... då skall den lossna..

Alltså. Nyckelord... spänn upp bromsskivan utåt och dra till hårt...inte knacka lite "oj jag är försiktig mot min fina bil" utan mer "Nu ska du loss ditt lilla mähä!"
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Martin Fåglefelt skrev:Du tar en Avdragare Biltema art.nr 203401, spänner upp den mot kanterna av skivan och mitten, och drar tills det spänner någorlunda.. inte benhårt, men inte alls löst.... sen tar du fram en stor eller liten slägga, och drar till hårt en gång på bromssskivan... då skall den lossna..

Alltså. Nyckelord... spänn upp bromsskivan utåt och dra till hårt...inte knacka lite "oj jag är försiktig mot min fina bil" utan mer "Nu ska du loss ditt lilla mähä!"

...drar du åt denna avdragaren för hårt finns risken att du spräcker bromsskivan och får broms-skive-flis i kroppen...det gör ont...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

du kan (iom ventilerade skivor) ta så grova plåtbitar du kan få in i skivan, i luftnings-springan, och sedan tar du en planka parallell med metallbitarna och mot skruvarna, och spänner upp bra tryck mellan, med hjälp av spännband eller tvingar, gärna så nära skivan som möjligt. när du har fått upp bra spänn, så börja att värma ordentilgt, sedan tar du en hammare och klipper till.

Bild

det är det bästa sättet för att få loss allt som har fastnat.
alltså: rejält med tryck, rejäl värme, och sedan en rejäl chock!
Mä Völvon på Bréé...
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Widell skrev:
Karlsson skrev:...kapade några snitt i skivan mellan hjulbultarna. Sen slog jag sönder den med en stor slägga.
:o Brutalt värre. :D
Det där funkar fint! Det har jag med gjort på två volvobilar :mhihi:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

slöläste bara lite, men det är inte så att det är bromsskivor med integrerade nav? då lär det vara svårt att få loss skivorna hur du än gör..
Martin .. Sköld
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Martin skrev:slöläste bara lite, men det är inte så att det är bromsskivor med integrerade nav? då lär det vara svårt att få loss skivorna hur du än gör..
Vad jag kan avgöra med min Haynesbok och när jag plockar loss navkapslarna och tittar på navbultarna så är det inte integrerade nav. Men jag lutar ändå åt att plocka loss det hela och ta det från där...
Martin Fåglefelt

Martin skrev:slöläste bara lite, men det är inte så att det är bromsskivor med integrerade nav? då lär det vara svårt att få loss skivorna hur du än gör..
Integrerade nav är det väl bara på 760 och turbo?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Värme och våld vill vi se nu Anders 8) Bara det som fattas.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Martin Fåglefelt

Martin Fåglefelt skrev:
Integrerade nav är det väl bara på 760 och turbo?
nu blev jag osäker på mitt eget uttalande...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Bild

:)
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

:thumbsup:
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Att massera till bromsskivan med en sånhär är också ett hett tips.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... elhammare/

Använd inte det spetsiga "dornet" som är i maskinen på bilden utan med något trubbigt och runt, brukar följa med fler. Kör som en galning runt hjulbultarna och navet för att mjuka upp materialet och få rosten att släppa. Hemligheten ligger i att hålla ganska högt tryck på maskinen så man får in rörelsen i godset. Trycker man för löst skakar man bara sönder handen.
Bra om man står i en eldfängd lada. :thumbsup:
Slopa dieselskatten!!
Skriv svar