Hur gör man?
Jag funderar på om jag kan koppla ur airbagen på passagerarsidan i compacten. Det finns ingen fin nyckel att använda.
Men det borde inte vara svårt tycker man, men det kanske blir mycket strul med varningslampor mm.
Jag antar att det finns ett kontaktdon man kan koppla ur och ersätta med en blindplugg.
En annan fråga är ju om man kan vara 100% säker på att luftpåsen inte aktiveras utan att vara inkopplad?
Du kan ju skruva ur airbagen och lägga den i garaget. Ett 2 ohms mottånd "lurar" elektroniken så du inte får felindikering. Men batteriet måste varit losskopplat minst en halvtimme så elektroniken är tom på spänning annars kan du få felindikering pga att du lossar kabeln. Det vanligaste är ju att bagen får sitta kvar, och det anses ju ok. Lossa isåfall kabeln så nära airbagen som möjligt när du byglar kabeln med motståndet. Annars kan teoretiskt sett en airbag med en lång anslutningskabel som inte är ansluten i "andra änden" fungera som antennsladd och få in såpass starka magnetfält (om man har extrem otur) så att tillräcklig ström genereras för att trigga bagen. Utan kabel är det såvitt jag vet helt omöjligt. Min gissning är att det krävs lång kabel och starka magnetfält för att få något att hända, typ under kraftledningar eller liknande och flera meter kabel
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Jag skulle ALDRIG våga sätta någon man älskar, bakvänt där fram, utan att rycka ur sladden, och ersätta med ett motstånd.
Prata med Bmw och se hur det är brukligt att göra på en sådan. Det kanske är enda sättet och då är ju problemet löst.
Man skall inte hålla på att gissa sig fram, tycker jag.
Maccan skrev:Jag skulle ALDRIG våga sätta någon man älskar, bakvänt där fram, utan att rycka ur sladden, och ersätta med ett motstånd.
Prata med Bmw och se hur det är brukligt att göra på en sådan. Det kanske är enda sättet och då är ju problemet löst.
Man skall inte hålla på att gissa sig fram, tycker jag.
Lycka till!
Nä gissa tänker jag inte göra , men vad jag mest var ute efter är om man kan använda någon kontakt (motsvarande den som sitter i airbagen) med ett motstånd eller inte. Själva airbagen vill jag nog ta ur bilen. Men jag vill kunna återställa bilen till orginal vid försäljning i framtiden.
Hur känsliga är påsarna egentligen, kan man joxa runt med dem hur som helst eller är det vita handskar och bombrobot som gäller?
Ett annat alternativ är ju en annan bil med nyckelbrytare för airbagen istället...
Maccan skrev:Jag skulle ALDRIG våga sätta någon man älskar, bakvänt där fram, utan att rycka ur sladden, och ersätta med ett motstånd.
Prata med Bmw och se hur det är brukligt att göra på en sådan. Det kanske är enda sättet och då är ju problemet löst.
Man skall inte hålla på att gissa sig fram, tycker jag.
Lycka till!
Nä gissa tänker jag inte göra , men vad jag mest var ute efter är om man kan använda någon kontakt (motsvarande den som sitter i airbagen) med ett motstånd eller inte. Själva airbagen vill jag nog ta ur bilen. Men jag vill kunna återställa bilen till orginal vid försäljning i framtiden.
Hur känsliga är påsarna egentligen, kan man joxa runt med dem hur som helst eller är det vita handskar och bombrobot som gäller?
Ett annat alternativ är ju en annan bil med nyckelbrytare för airbagen istället...
jag var inte så varsam med min när jag bytte ratt... men å andra sidan... jag kan ha haft tur.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Om det är som på min e39, vilket jag skulle tro, så inte bara kopplar de ur airbagen om man lämnar in den hos Bmw. De byter även bälte och bältessträckare. Jag fick en ungefärlig siffra på 4-5000kr.
[Daniel Lindmark] "Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
danne skrev:Om det är som på min e39, vilket jag skulle tro, så inte bara kopplar de ur airbagen om man lämnar in den hos Bmw. De byter även bälte och bältessträckare. Jag fick en ungefärlig siffra på 4-5000kr.
Så är det att åka lyx&flärd-bil. Är man fattig som jag så åker man Compact och då byter BMW samma saker som du nämner men det kostar kanske 1500:-.
Funderar nog ändå på hur stor fördel det är med bakdörrar på en bil. Byte ligger nog överst till just nu.
kopplade precis in airbagen på passagerarsidan på cillas touring då var det bara en kontakt som var ryckt. Förra ägaren hade haft barnstol i. Så nu har jag en felindikering pga ditsatt kontakt, måste nollas på bmw