måste en släpkärra ha stötdämpare

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

måste en släpkärra ha stötdämpare

Inlägg av BOB »

Har gått och köpt mig ett släp till.
när jag kollade under märkte jag att det inte satt några stötdämpare (finns en plats där dom ska sitta). Måste ett släp ha stötdämpare? kan man besiktiga utan? har hört att man kan plocka bort stötdämparna om man bara kör lättare lass för att hjulaxeln inte ska kärva ihop, men kan man besiktiga utan stötdämpare?

släpet är från 70 talet och får har en totalvikt på 950kg och är bromsat.
Robert Gustafsson
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Kan inte säga säkert, men min biltransport hade dämpare som inte gjort någon nytta senaste 5-6 åren, utan dom bara satt där. Finns inga möjligheter att dom var friska vid senaste besiktningen som den klarade.

Nu så fick släpet sig nya dämpare ifrån biltema som kostade nästintill gratis så i mitt fall var det inget att fundera över.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

men måste stötdämparna sitta där?

en fråga till:
Hur funkar det med vinterdäck på vintern med släp, om jag har dubbfria vinterdäck på bilen får jag inte ha dubbade på släpet? om jag har dubbade på bilen får jag ha dubbfria på släpet?

har 2 bilar med drag en har dubbfria vinterdäck och en har dubbade vinterdäck. vad ska jag ha för däck för att få dra släpet med bägge bilarna på vintern?
Robert Gustafsson
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

BOB skrev:men måste stötdämparna sitta där?

en fråga till:
Hur funkar det med vinterdäck på vintern med släp, om jag har dubbfria vinterdäck på bilen får jag inte ha dubbade på släpet? om jag har dubbade på bilen får jag ha dubbfria på släpet?

har 2 bilar med drag en har dubbfria vinterdäck och en har dubbade vinterdäck. vad ska jag ha för däck för att få dra släpet med bägge bilarna på vintern?
Sista frågan tror jag du kan finna svar på via vägverkets hemsida. Har för mig att jag kikat på det tidigare där.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

BOB skrev:men måste stötdämparna sitta där?

en fråga till:

http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

svaret på min egen fråga om vinterdäck...
Robert Gustafsson
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

På mitt nya släp sitter inte heller några stötdämpare. Tror inte att det finns några krav på att det måste finnas. Det är nog bara en fråga om hur mycket man vill släpet ska hoppa när man kör över en järnvägsövergång.
Om det däremot sitter monterade måste de väl sitta fast och så...
Slopa dieselskatten!!
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

lite gissning här bara men kan det inte va så att när man bygger kärror så gör man fästen för stötdämpare oavsett om det ska va några eller inte.
konstruktionstekniskt är det ju billigare och smidigare att bara göra en modell oavsett om det ska monteras stötdämpare sen eller ej.
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Vårt gamla släp hade inga stötdämpare. Däremot hade det bladfjädrar som var för mjuka, så däcken gick alltid i flaket, man fick klossa upp ekipaget så det blev stumt innan man lastade.. Men så var det ju från -54 oxå..
Martin .. Sköld
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Ang. fråga 2

Så här är det.
Om bilen har dubbdäck måste släpet ha det, men har bilen odubbat så får släpet ändå ha dubbat men är tillåtet med odubbat! Och som i ditt läge när ena bilen har dubbat så är ju bästa valet dubbdäck så du får dra med båda bilarna..:)
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Skriv svar