Volvo 850 med startproblem!

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Örnberg
Normal postare

Volvo 850 med startproblem!

Inlägg av Örnberg »

Som sagt en 850-94,95? som lever ett eget liv.
Den startar offtast när den är kall som om det inte finns något problem, men när man kör kortare sträckor och stannar av i typ 5-10 min så går den offtast inte att starta. Den kan hurves till och gå i 1 sekund ibland men om man gnuggar för länge så händer det ingenting. Den luktar bensin så jag antar att problemet inte sitter på bränslesidan. Det gör ingen skilnad om man kablar från en annan bil.
Och vad som är mest knäckande med problemet är att bilen startar alltid efter en kort bogsering.
Är det någon som har en ide om vad man skulle kunna kolla.
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Kolla felkoderna. Alltid bäst att börja där.
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=607
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Jo jag tänkte också det men när jag skulle leta åt boxen så satt den inte där brevid spolarvätskan så då la jag ner det och började felsöka på egen hand i stället.
Har kommit fram till att det är antingen huvudreläet till spridarna eller sensorn som sitter nere vid svänghjulet. Ska byta ut delarna eftersom så att jag får se vad det var som ställde till det, om det nu är någon av dessa förståss.
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
quattroM
Postar så det viner...
Kontakt:

Felkoderna

Inlägg av quattroM »

obs att felkoderna är väldigt enkla att läsa av på en 850 t.o.m. 95.
Finns bra beskrivning i Haynes. Har den satt någon felkod på motorstyrningen brukar lambda-lampan lysa.
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Jo jag har förstått att det ska vara enkelt att läsa av och lambda lampan har under en tid lysit men jag hittar inte felkodsläsaren som sagt.

Nu har vi bytt reläet som styr spridarna och svänghjulsgivaren (eller nått i den stilen) och vi har bara hamnat längre in på pottkanten...
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

låter som tändproblem.
byt alla kablar, stift och tändspole.
Mä Völvon på Bréé...
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Det kan även vara kamaxelgivaren. Den har en tendens att ge upp på dessa modeller. Sitter under övremotorfästet, på avgaskamaxeln. Ger den ingen signal till databoxen så tänder den inte. Kostar 300 - 400 kr på skroten
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Tändspole...
Slopa dieselskatten!!
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

har du fått ordning på problemet?
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Hmm... Nej...

Det är så mycket underligt så det går inte att fatta. Och alla har sina egna teorier vad det kan vara, man vill ju inte gärna byta ut hela bilen.

Om jag ska försöka komma ihåg vad vi gjort så är det att jag har nollat felkoderna så att lambda lampan slocknade, sen har den inte lysit på hela sommaren försän i helgen??? Vi har inte behövt boxera igång den någon fler gång utan det har bara varit och vänta olika länge så har den startat.
Bilen ryker ganska mycket och röken är lite blåaktig och luktar apa, det kan jag skriva under på för jag låg bakom bilen under hela semestern så jag fick verkligen chans att känna efter.
Ett nytt symptom som bilen har gjort två gånger är att den under färd bara stannat av (på E4 båda gångerna) Men den har gått igång innan bilen hunnit stanna av helt.
Vi har sprutat alla kontakter med kontaktspray.
Så frågan är ju om man ska rikta in sej på bränslet eller på elektroniken eller nåt helt annat.
En teori som börjat byggas upp i mitt huvud är att det kanske på grund av den dåliga kvaliteten på bränslen bildas vatten i tanken som ligger och spökar? Jag vet inte. Vad tror ni?
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Ett inte helt ovanligt problem är att batteriet ger aningen för låg spänning. Har varit med om det på ett par V70 av första modellen. Farten på startmotorn blir lite för låg och därför kuggar den aldrig i svänghjulet.

Brukar den starta med startkablar, i så fall stärker det misstanken om att batteriet är för dåligt (låg syranivå, gammalt, dålig laddning) eller att det är dålig kontakt på batteriet eller vid jordningen.

Som om du inte hade för många teorier innan som sagt... :p

/Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

petnoga skrev:Ett inte helt ovanligt problem är att batteriet ger aningen för låg spänning. Har varit med om det på ett par V70 av första modellen. Farten på startmotorn blir lite för låg och därför kuggar den aldrig i svänghjulet.

Brukar den starta med startkablar, i så fall stärker det misstanken om att batteriet är för dåligt (låg syranivå, gammalt, dålig laddning) eller att det är dålig kontakt på batteriet eller vid jordningen.

Som om du inte hade för många teorier innan som sagt... :p

/Petrus
:D Jo teorier har jag många men än vet jag inte vilken jag ska gå på...
Då den inte startar startar den inte häller med kablar. Det ända som visat sig effetivt då den inte startar är att bogsera igång den eller helt enkelt vänta ett tag. Och det sitter ett nytt batteri i den.
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Skriv svar