Byter toppackning i helgen om jag orkar. Planar bara om det behövs, vet att den är planad innan. Tror inte den är i närheten av maxplanad, men ska kolla upp detta innan jag gör nåt. Slipper gärna planingen dock.
Packningen och nya bultar är påväg hem, bör vara här i övermorgon.
Får se om det löser några problem.
Har förresten också beställt en 74graders termostat, så är alla nöjda och glada.
Nicke Nyman skrev:Sätt tillbaka termostaten omedelbums! Där har du en av de stora bovarna! De blir för mycket flöde och vattnet kyls inte ordentligt i kylaren!
Plus att på de flesta motorer (vet ej dock exakt hur det är med Saab) har ju termostaten dubbel funktion, Samtidigt som den öppnar mot kylaren, när temperaturen börjar stiga, så stänger den också bypass-kanalen som vattnet cirkulerat i under uppvärmingsfasen. Detta gör att vattnet tvingas ut i kylet. Tar du bort den kan vattnet gå lite som det vill, det vill säga lättast möjliga väg och det kanske inte är ut i kylet utan tillbaka i blocket igen och hur bra blir det....
Efter toppackningsbyte och montering av termostat verkar problemet vara borta
har läst och läst och läst, och andra som haft samma problem, har efter samma procedur avverkat runt 100-200 mil och sedan behövt riva ner och byta igen. Får se om min vill vara med längre. Tråkigt att byta toppackning oftare än oljan.
17 mil funkade det. Nu är det olja i expansionskärlet. Vet inte om det är spricka i nån olje/kylkanal i toppen, eller om jag klantat mig med packningen. Ska börja riva snart. Ska bara rusta upp vinterbilen först.