Efter Uråsa fick nog min bil lite träningsverk...
Det har kommit fram ett envetet tickande, mest vid gaspådrag.
Jag antar väl att det är nån ventil som krånglar.
Vad gör jag åt det?
Gör jag nåt åt det?
Gör jag det själv? (läs: "själv tillsammans med mekarfarsan")
Borde jag fortsätta köra en massa med det? egentligen?
[David Knutsson] Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
man kan ju riva ner toppen och slipa in ventilerna på nytt....men frågan är om det är roligt nog för att få den tyst, detta kan väl bero på om oljan inte hunnit till att smörja under hårdkörningen.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Oljesorten spelar in, helt klart. När bilen körs hårt, som på tillexempel konbana så blir det påfrestningar som är betydligt högre än om man kör hårt på landsväg. Oljetemp och dyl stiger, och då gäller det att ha rätt sorts olja som även smörjer i extremare temperaturer.
Trots gigantisk oljekyl på skylinen så har jag fått upp temperaturen i 110 grader. Har lyckats med detta ett par gånger. 1. Fullt ös på landsväg, 200+ och varvtalet låg mellan 6000-8500 varv hela tiden. Gick åt 12 minuter för att komma upp i denna temp. Andra gången var på superstage. 1,34 minuters körning och oljetemp på ca 110 grader.
En oljetemp på 110 grader är väl inte så mycket att ojja sig över??? Normal arbetstemp på oljan i en vanlig standardmotor ligger ju runt 100. Enligt mig är det väl när man börjar klättra uppåt 150-160 som man ska börja tänka till.
Diesel Oscar skrev:En oljetemp på 110 grader är väl inte så mycket att ojja sig över??? Normal arbetstemp på oljan i en vanlig standardmotor ligger ju runt 100. Enligt mig är det väl när man börjar klättra uppåt 150-160 som man ska börja tänka till.
Nej precis, men då har jag ju min gigantkyl, vad tempen skulle ligga på utan den kylen vill jag nog inte veta.
Det jag ville visa med 110grader var skillanden mellan riktigt hård landsvägskörning kontra hårdkörning på bana.
Fel olja och temperaturer upp emot 150-160 grader är ju som gjort för värre saker än lite tickande.
jag gissar på att oljan blivit varm och lyftarna farit illa, för det är väl hydrauliska lyftare på den. Tjockare olja minskar spelet och kan ta bort ljudet.