Jag funderar över en sak, vad ska man köra med för olja i racebilen som inte får fnatt när den blir varm, dvs 100 grader o varmare?? Den oljan jag kört i BMW;n nu, snikolja, Statoil mineral olja. När jag va och körde sist så hade jag en oljetemp på 130grader efter en fullgasrepa (201m). Har ingen oljekylare då denna läkte som ett såll förra året.
Det tråkiga med den där oljan som jag ändå tycker höll måttet förra året är att den blir så blaskig fort. När motorn är kall vill man ju att oljan inte ska vara blaskig, utan ha goda smörjegenskaper! När jag nu tömde ut denna mineralolja som annars varit väldigt seg tidigare gånger, dock inte vart och vänt på typ 130grader så var en blaskig. Dock inget vatten i oljan eller vice versa.
Vad har ni för tips på olja som tål högre temperaturer men ändå har god smörjning?? Motorn är en BMW M20B23. Lilla 6an alltså!
MVH // Nicke Nyman
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skillnaden är väl egenentligen bara olika molekylkedjor.
I en mineralolja slits kedjorna ner snabbare än i en syntetolja och måste bytas efetr kortare tid, och blir alltså blaskig fortare. Kör med mineraloljan så kan oljehinnan plötsligt brytas och det blir inge roligt. Oljor från dyrare märken behöver INTE vara bättre. kom ihåg det =)
En bra olja kan smörja ganska vettigt vid 130grader. I en gammal 911 turbo kan det bli 150 grader i värsta fall. Även om det skulle funka utan oljekylare så bryts tillsatserna ner fortare ju varmare oljan blir. Man kan säga att en ökning på 10 grader halverar livslängden på tillsatserna. Så av den anledningen är en oljekylare värt sina pengar.
Jag förstår inte varför man trimmar för 10-tusentalskronor och sedan ska man snika på oljan?! En bra helsyntetolja kostar inte mer än en fulltank. Hur ofta byter man olja VS tankar man???
Dessutom kan man minska friktionen rejält med en bra helsynstet istället för mineral vilket ger lika mycket extra effekt som 10 koniska sportluftfilter.
Köp en 5w40 eller 10w50 helsyntet från statoil, shell, OKQ8 eller liknande. Dom är inte sämre än Castrol och liknande som kostar det dubbla.
I höstas när jag hjälpte Shell att sälja olja så sålde vi denna för 319:-/4liter inkl. en åktur i en Ferrari 360 Spider. Kolla viskositeten vid 100grader och jämför med din mineral. Det borde ge några extra hk. http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _5w_40.pdf
Tack pojkar för alla bra tips! Har nu fått erbjudande att köpa en delsyntetolja av en kompis! De är en sån som dom använder i en traktor och där blir oljan het enligt mätarna. Och de verkar som om de ska hjälpa mig lite på traven! Jag vet att de inte gör så mycket om oljan blir 120-130 grader men om den blir så blaskig som den blev den jag åkte på nu så känns de INTE värt de. Precis som ni säger så är de värt att köra på dyrare olja eftersom man inte byter olja så jätteofta! De är intressant detta med oljor för de är så mycket mer än en fet vätska som trycks runt i motorn!
Jag vet att M20in org vill ha mineralolja så de är därför jag åkt med de oxå men när oljan blir så varm som den blir är de bättre med delsyntet eller helsyntet.
500hk kan man åka i en M20 maskin innan oljekylare behövs sägs de av dom som prövat och jag har inga 500hk. Än... Men vi får se, ska byta till bättre olja nu iaf och sen prova... 9/9 är de dags för nästa körning med TID, innan dess ska de mappas mera...
MVH // Nicke
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Att M20:in och M3E30 ska ha mineral verkar va många som förespråkar. Men av vilken anledning skulle jag vilja veta. Ser inte fördelen. Möjligtvis att den inte läcker så mycket olja när den står still. Men isåfall är det ju inte oljan det är fel på utan slitna packboxar.
Man kan nog ha 3000hk utan oljekylare om man bara kör 402m.
Ska man köra lite längre pass på bana hjälper det inte ens om man bara har originaleffekt.
Ang traktoroljan. Oljetempen ökar med mer friktion. Om denna oljan har mer friktion (vilket skulle kunna va möjligt) då kanske oljan blir ännu värmare än nu och då spelar det ingen roll att oljan tål mer värme. Bara ett tips. Den funkar säkert bra, men bara så du vet.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist skrev:Att M20:in och M3E30 ska ha mineral verkar va många som förespråkar. Men av vilken anledning skulle jag vilja veta. Ser inte fördelen. Möjligtvis att den inte läcker så mycket olja när den står still. Men isåfall är det ju inte oljan det är fel på utan slitna packboxar.
Man kan nog ha 3000hk utan oljekylare om man bara kör 402m.
Ska man köra lite längre pass på bana hjälper det inte ens om man bara har originaleffekt.
Ang traktoroljan. Oljetempen ökar med mer friktion. Om denna oljan har mer friktion (vilket skulle kunna va möjligt) då kanske oljan blir ännu värmare än nu och då spelar det ingen roll att oljan tål mer värme. Bara ett tips. Den funkar säkert bra, men bara så du vet.
Mycket sant!
Jag är väl medveten om att en oljekyl vore att föredra men den som sitter på M20 org är lite omständigt att jobba med pga dåliga org rör osv, passar dåligt i E21 kaross. + att hitta en som är tät är mindre roligt. Dock kan man ju alltid pressa nya slangar man de är rätt mycket pengar för de då istället. Men för att inte säga för mycket så är E21an bortbytt senare i höst! Ny bil, ny motor osv...
De blir iaf nån delsyntet alt helsyntet nästa gång de ska olja i E21an, och de är inte så långt bort...
Tack iaf för alla kloka svar!
MVH // Nicke Nyman
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72