Hjälp! Min bil har gått å halvdött...

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

kardanaxel
Klubbordförande

Hjälp! Min bil har gått å halvdött...

Inlägg av kardanaxel »

Bilen är en Bmw 325 E30. Och det hela rör sig om ett elfel som tyvärr inte är min starka sida :blush:

När jag kom ut efter skolan i måndags å vred om nyckeln så var det bara hälften av elektroniken som fungerade. Fläkt, instrumentbelysning, varningslampor, temp och bränslemätare, innerbelysning å så vidare. I stort sett all invändig elektronik var död. Sedan funkade inte höger parkeringsljus fram och höger lykta bak (den har iof. glappat någon gång tidigare.)

Bilen går kanon att köra, det blir bara lite jobbigt för det vill ju gärna imma igen :-? Det snöpliga var att felen bara kom på en gång.

Så hjälp mig, Någon som förstår nåt? Vad ska jag börja felsöka..?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Sturesson
Medlemsansvarig

Re: Hjälp! Min bil har gått å halvdött...

Inlägg av Sturesson »

kardanaxel skrev:Bilen är en Bmw 325 E30. Och det hela rör sig om ett elfel som tyvärr inte är min starka sida :blush:

När jag kom ut efter skolan i måndags å vred om nyckeln så var det bara hälften av elektroniken som fungerade. Fläkt, instrumentbelysning, varningslampor, temp och bränslemätare, innerbelysning å så vidare. I stort sett all invändig elektronik var död. Sedan funkade inte höger parkeringsljus fram och höger lykta bak (den har iof. glappat någon gång tidigare.)

Bilen går kanon att köra, det blir bara lite jobbigt för det vill ju gärna imma igen :-? Det snöpliga var att felen bara kom på en gång.

Så hjälp mig, Någon som förstår nåt? Vad ska jag börja felsöka..?
Hade faktiskt något liknande fel på min bil. Det va ett stift i tändningslåset som inte gav ström. Det fanns dubbla 30-strömsstift på låset. Ett funkade inte.
Men jag vet en som är grym på elfel, eventuellt tycker han det tillochmed är roligt....
Han bor i Tranhult...
Kolla med honom.
kardanaxel
Klubbordförande

Re: Hjälp! Min bil har gått å halvdött...

Inlägg av kardanaxel »

Sturesson skrev:
Men jag vet en som är grym på elfel, eventuellt tycker han det tillochmed är roligt....
Han bor i Tranhult...
Kolla med honom.
Jasså..? Det har jag missat... Då ska han få en signal till helgen! :wink:
/Axel Byrmo

Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Mät på reläna, se om dom drar ovanligt mycket.
Men konstigt om ingen säkring har gått isåfall?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Ando skrev:Mät på reläna, se om dom drar ovanligt mycket.
Men konstigt om ingen säkring har gått isåfall?
Jag kunde inte upptäcka att någon säkring hade gått... Däremot så slog det en liten gnista när jag tryckte till på en...

Jag har funderat lite över "fyrkanterna" som sitter imellan säkringraderna... Är det dom som är reläerna??? Vad styr dom?

Som ni märker så har jag aldrig äns försökt att förstå mig på bil-el så därför dessa pinsamma frågor.. :blush:
/Axel Byrmo

Ando

Inlägg av Ando »

Bild

Det står nog i din instruktionsbok vad dom olika går till, kolla i en hynes-bok annars...
Andreas Welin
Ando

Inlägg av Ando »

Fläkt, instrumentbelysning, varningslampor, temp och bränslemätare, innerbelysning å så vidare.
Hade det bara varit instrumenten, hade det förmodligen varit SI-batterierna som sitter bakom hastighetsmätaren:
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=56

Men, då borde iof belysningen funka :think2:
Andreas Welin
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Ando skrev:
Fläkt, instrumentbelysning, varningslampor, temp och bränslemätare, innerbelysning å så vidare.
Hade det bara varit instrumenten, hade det förmodligen varit SI-batterierna som sitter bakom hastighetsmätaren:
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=56

Men, då borde iof belysningen funka :think2:
Det där kan ju vara bra å veta om inte allt skulle lösa sig! :thumbsup:

Jag pratade med Oscar precis så jag har lite småsaker att gå på nu till helgen, men även han tyckte att det var märkliga fel. Kanske ska lägga till att elsystemet på denna bilen har småkrånglat sen jag köpte den så det hela kom väl inte som någon större överaskning... Ja du Ando, den där: :think2: var verkligen rätt! :wink:
/Axel Byrmo

Skriv svar