Varm BMW

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Klingan
Normal postare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 jul 2004 20:21
Ort: Stockholm

Varm BMW

Inlägg av Klingan »

Har ett kufiskt problem med en BMW 518 där motortemperaturen plötsligt kan rusa upp i höjden. Kylarn är rensad, termostaten bytt och systemet luftat men det vill sig ändå inte. Någon som känner till någon klassisk fel som brukar spöka i det dolda?
Klingan

Ven af Gaspedal
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Min BMW kokade... då var det vattenpumpen som skurit... som i mitt fall senare slog fläkten rakt in i kylet, förstörde genaratorn.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Är toppackningen hel? Det är väl lite halvstandard att de pajar på de där åken... :roll: Kolla hur oljan ser ut. Är den grå och skummig så är det den.
Marcus Marklund

www.millway.se
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Kan nog va topppackningen eller ännu värre en liten liten spricka i toppen. Behöver inte betyda att kylarvattnet blir dåligt heller.

Cylindertrycket som uppstår när luften komprimeras av kolven kan läcka över i vattenkanalerna och då kan det bli luftfickor.

Annars är ju tempmätaren eller givaren kass ellr glapp. Är ju också en klassiker när folk byter ut halva motorn utan att kolla med en annan tempmätare.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Klingan
Normal postare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 jul 2004 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Klingan »

Jag har nyligen införskaffat mig en IR-tempmätare som jag ska pröva mot motorn. Mäta där termostaten sitter borde väl ge ett korrekt värde?
Klingan

Ven af Gaspedal
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Om de är topplockspackningen så kan du pröva att åka till en bilverkstad som kan mäta avgaser. Sätt igång bilen och be dem mäta i kylarvattenbehållaren.. När min topplockspackning hade gått på 325:an så gick de o mäta där o då vet man ju.. .. Och den var ändå körbar även om de var lurit med tanke på tempen.
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Skriv svar