Höga avgasvärden på Audi 100 2,3E

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Höga avgasvärden på Audi 100 2,3E

Inlägg av Hjerpe »

Köpte på mig en Audi (som för övrigt går under namnet; Regalskeppet Gasa) för ett tag sedan. Nu tänkte ja besiktiga och sälja av den.

Så till problemet...
Alla avgasvärden är skyhöga. Kommer inte ihåg exakta siffror, men det gäller alla värden som de testar (CO, HC, Lambda osv..)
Även tomgången är hög. 1200-1800 rpm. Lite högt för en femma va?
Vad kan nu detta vara?
Kikade lite under huven häromdan. Kände inte igen mig alls, så jag blev förvirrad, trött, spydde och stängde igen.
Men det såg ut som att sprutet var någon for av Bosch-CI, som de kopplat till en massa el-mumbojumbo på. Alltså nån hybrid av mekaniskt och elektroniskt sprut.

Förra ägaren var inne på verkstan och hörde sig lite för, och de svamlade om några "microbrytare" :o Jahapp...

Bilen är iaf en Audi 100 2,3E Avant -91
Om någon har nåt tips på vad det kan vara för myrslok, så vore jag tacksam för alla idéer.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

740fredrik
Megapostare!

Re: Höga avgasvärden på Audi 100 2,3E

Inlägg av 740fredrik »

Hjerpe skrev:Köpte på mig en Audi (som för övrigt går under namnet; Regalskeppet Gasa) för ett tag sedan. Nu tänkte ja besiktiga och sälja av den.

Så till problemet...
Alla avgasvärden är skyhöga. Kommer inte ihåg exakta siffror, men det gäller alla värden som de testar (CO, HC, Lambda osv..)
Vad kan nu detta vara?
Kikade lite under huven häromdan. Kände inte igen mig alls, så jag blev förvirrad, trött, spydde och stängde igen.
Men det såg ut som att sprutet var någon for av Bosch-CI, som de kopplat till en massa el-mumbojumbo på. Alltså nån hybrid av mekaniskt och elektroniskt sprut.

Förra ägaren var inne på verkstan och hörde sig lite för, och de svamlade om några "microbrytare" :o Jahapp...

Bilen är iaf en Audi 100 2,3E Avant -91
Om någon har nåt tips på vad det kan vara för myrslok, så vore jag tacksam för alla idéer.
På etanol.nu forumet finns det några som kan K-jet ganska bra, låter som det är någon variant av det i den?
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Re: Höga avgasvärden på Audi 100 2,3E

Inlägg av Zeb »

Hjerpe skrev: Alla avgasvärden är skyhöga. Kommer inte ihåg exakta siffror, men det gäller alla värden som de testar (CO, HC, Lambda osv..)
Vad kan nu detta vara?
Skulle det kunna vara nåt sånt här tro? Hög tomgång -> läcka nånstans efter gasspjället -> mager bränsleblandning -> avgasvärdena blir knas

Fast sen har du ju KE-jetronik på det där aset, så den ska ju kunna justera så bränsleblandningen blir
skaplig ändå. Hmm... fast den kanske inte kan justera jättemycket, vet inte riktigt vad ett sånt sprut klarar av i felväg.

Ett annat alternativ, om jag inte har missuppfattat konstruktionen på KE-jetronik och om avgasvärdena
skulle kunna tyda på tokfet blandning, är att den elektronmekaniska mojängen som reglerar styrtrycket
har gått hädan och ger alldeles för lågt styrtryck. Förklarar visserligen inte den höga tomgången.
Zeb Arvidsson
Skriv svar