Lyfta toppen från en Rekord 2.2 CIH svårt?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

740fredrik
Megapostare!

Lyfta toppen från en Rekord 2.2 CIH svårt?

Inlägg av 740fredrik »

Skall sälja toppen på bilen, tänke på om det är nåt speciellt att tänka på vid demontering eller bara att skruva bit för bit..
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Du ska ta de lugnt, inte stressa, och sitter de fast, slit inte, utan kolla vart de kan sitta fast istället. Skruva bit för bit!

Lycka till! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

Han släppa på insug/grenrör och ventilkåpan ikväll, det som verkar pilligast är väl kamkedjan? Sen satt ju insex-bultarna som berget, dödade min nyckel så jag får ta nya tag i morgon =)
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

740fredrik skrev:Han släppa på insug/grenrör och ventilkåpan ikväll, det som verkar pilligast är väl kamkedjan? Sen satt ju insex-bultarna som berget, dödade min nyckel så jag får ta nya tag i morgon =)
Ta loss kamdrevet från kammen o släpp ner de med kedjan när du lyfter toppen, ja tycker den borde kunna smita igenom... Så tar du bort drevet när toppen är borta! ;)

Lycka till! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Så här gör du: Ventilkåpan och grenrören loss, det är bra. Sen ska du lossa kamdrevet. Dra runt motorn till ÖD, det finns ett märke på kamdrevet och ett på en liten plåt under drevet, de ska vara mitt emot varandra. Kolla i framkant på toppen, där sitter ett trekantigt lock. Skruva loss det så ser du tre bultar med invändig tolvkant, lossa dem med rätt bits (M8 ska det nog vara) och skruva även loss plastskruven som sitter i mitten. Sen kan du pilla bort kamdrevet och lägga det på den lilla plåten.
Insexbultarna i framkant på toppen brukar lossa om man har ett rejält bits och en förlängare, OBS gör rent i insexhålet så att bitset kommer ner helt. Gäller även de stora topplocksbultarna, gräv ur så mycket gegg du kan med en liten mejsel, sen kan du knacka lite på bitset så att det känns att det går i botten ordentligt. Jag har runddragit en topplocksbult, det var inte roligt.
Sen när alla toppbultar är loss så kan du knacka lite på sidorna på toppen med en gummiklubba så ska toppen lossna efter ett tag.
Jag förutsätter att du tömt motorn på vatten innan du ger dig på allt det andra och plockat loss kylslangar och annat som är i vägen.
Lycka till!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar