laddtryck?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

laddtryck?

Inlägg av BOB »

Har monterat en laddtrycksmätare i min saab 900 men tycker den verkar visa lite skumt.

Har ett undertryck på ca -0,7 bar på tomgång ska vara lite undertryck men ska det vara så mycket? vad är normalt undretryck?

Bilen dumpar även från ca -0,4bar ska bilen kunna dumpa på undertryck eller inget tryck alls? borde väl ha tryck för att dumpa


har kopplat in laddtrycksmätaren på slangen mellan dumpen och insuget är detta fel? där borde väl vara samma tryck som det är i insuget?
Robert Gustafsson
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

Låter som om din mätare visar fel.
Försök att få tag i någon annan mätare att jämföra med.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

0,7 i undertryck är inte något fel alls, de är fullt normalt! Men sen, vilken slang på insuget har du valt?? De där är problemet på de nyare Saabarna vilken man ska välja! Försök hitta en nippel efter spjället men som ser ut att sitta på plenumet! Så de inte är nå backventiler o grejjer som kan ställa till de.

De där med att den "dumpar" från -0,4bar är något ja oxå funderat över, som min gamle Saab 900S kunde hålla på me. Men min teori är väl att turbon får avgaser så de börjar bli snurr i grejjerna, sen släpper du snabbt av o då den luft som är på väg mot insuget drar iväg ut i de fria om du har öppen dump.

Men som Gindemo säger, kolla med en annan mätare oxå för säkerhets skull så du inte har en trasig mätare!

Lycka till!

// Nicke 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

nope. du behöver inte byta mätare... undertrycket på tomgången beror på att det är tungt att dra luft igenom grejerna när turbon är näst intill stillastående. brukar ligga mellan 0,5 & 1,0 bar i undertryck.

Att den sen dumpar vid 0,4 beror på att nu har turbon börjat på rätt bra snurr. laddar ju i ditt läge redan 0,3 bar (0,7-0,4=0,3).
Så därför dumpar den. Fast det kan blir spännande å se hur din dump klarar av hörgre tryck... kanske får spänna dumpen lite...

man kan ju säga att det är hela tiden tryckskillnader när man räknar... för när din mätare står på +1 bar, så kväker ju motorn i sig två bar, om man räknar med atmosfärtrycket. så ordet "sugmotor" ljuger.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

740fredrik
Megapostare!
Inlägg: 357
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av 740fredrik »

Ett högt undertryck vid t ex motorbroms m.m är väl kännetecken på en frisk turbo med?? eller är jag ute och reser..?
K-Mart
Megapostare!
Inlägg: 350
Blev medlem: 26 jul 2003 15:10
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av K-Mart »

min visar -0.9 vid motorbroms.. sen -07 vid tomgång så det är inget fel på din.. det ska vara så.. =)
//Martin Staffan
Ringarna sitter bra i fronten..
http://www.garaget.org/?car=26516
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

precis
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

ok då vet jag.... låter bra... men tycker fortfarande att det är konstigt att den dumpar på undertryck, men dte kanske kan ha att göra med den konstiga öppendumpen.
Robert Gustafsson
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Inte så underligt om du funderar lite på det. När du har gasspjället öppet
rusar det luft igenom rören fram till gasspjället. När du stänger gasspjället
fortsätter luften att packas mot gasspjället och du får en liten tryckstöt som
räcker för att pysa till lite i avlastningsventilen.
Zeb Arvidsson
Jonas Aegher
Megapostare!
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 mar 2003 13:31
Ort: Jönköping (Östersund)
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

Jag har sedan jag monterade mätare i min aldrig fått några positiva värden :mhihi:
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
Skriv svar