Huvlås

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Danne77
Normal postare
Kontakt:

Huvlås

Inlägg av Danne77 »

Hej!

Min motorhuv blåste upp mot vindrutan och taket när jag var ute och körde igår. Visst den måste av nån anledning ha varit dåligt stängd. Men ska inte låset hålla ändå för vind och sådant även om den inte är låst så att man måste öppna innifrån bilen? Jag vet inte vilket läge den var i men jag trodde jag hade stängt den helt och märkte inget då jag körde. Det var dock mörkt ute.
Huven blev inget fin. Ska nog gå ut och fota!
Hammer
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hammer »

Huvspärren kanske inte spärrade ordentligt? Är den kärv och inte fjädrar tillbaka så kan det nog hända. Dock brukar de på sbp anmärka på sådant. Va läskigt att få en huv i "ansiktet". Hur gick det med vindrutan?

Mattias

Volvo 945 GL -94
VW Transporter Syncro -87
Danne77
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Danne77 »

Jag har aldrig tänkt på något problem med den innan. Den brukar låsa sig fint men jag kan väl ha slagit igen den för dåligt. Men jag tycker att låset borde klara det ändå även om man så att säga har öppnat den innifrån bilen. Men de kanske inte är byggda för att klara sån påfrestning?
Ja det var riktigt läskigt.. man såg ju 0 sen. det gick ca 100km/h. Jag ställde mig på bromsen och höll mig på vägen i alla fall :)
Tur jag inte fick möte just då eller hade bilar bakom mig. Rutan klarade sig helt. Gångjärnen blev såklart kassa och huven buckades bak "runt" kanten på taket så att säga. Jag fick ställa mig ch hoppa lite på huven för att få ner den i låsläget igen. Men ska som sagt gå ut och fota strax.
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Usch låter otäckt det där!
Tur att det är omöjligt att göra så på min bil.
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Oj, så otäckt, Danne!

Du har ju en BMW, de gör ju fina bilar. Låtar dyrt. :cry:
Senast redigerad av 1 Anders Toll, redigerad totalt 27 gånger.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Låter skumt de där! För nog tycker jag de ska hålla för fartvinden ändå, de va inget gupp då så de kan ha hoppat till? Men de låter bara knasigt... :roll:

Du får skaffa dig sånna här! :blush:

Bild
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Danne77
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Danne77 »

Det blir väl försäkringsbolaget som får betala.. men det är ju ändå 3000 onödiga kronor. Synd BMW har ändrat designen på motorhuven :) men det är jobbigt meka med motorhuv som öppnas framåt.

Lite bilder:
Bild
Bild
Skriv svar