Sänka kompressionen, hur?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
Jag undrar lite hur ni har tänkt er eller gjorde för att sänka kompressionen när ni turbokonverterade(-ar). "Jackar" ni kolven som det heter på moppespråk? Om man fräser bort en bit av kolven, tar man inte bort ev. härdning? Modifierar ni om i toppen med eller? Hur och var?
Dessutom, hur vet ni hur mycket ni ska ta bort? Testar ni er fram eller? Och hur får man alla cylindrar lika?
Kanske gör jag bort mig, för "alla" vet ju hur man gör... Men inte jag. Mycke frågor blev det.
Dessutom, hur vet ni hur mycket ni ska ta bort? Testar ni er fram eller? Och hur får man alla cylindrar lika?
Kanske gör jag bort mig, för "alla" vet ju hur man gör... Men inte jag. Mycke frågor blev det.
Tja!
Det finns många sett att göra detta på. En del sätter helt enkelt dit en x-tra topplockspackning - men de kan man blåsa ganska lätt om man laddar på lite. Man kan fräsa ur i kolvarna, men oftast på en turbomotor är det att föredra med plana kolvar, så man kan plana dem alltså på motsatt sida man "jackar" kolven..., då kan man ju även passa på att viktbalansera kolvarna. Har man tillgång till cnc maskiner kan man om man vet vad man gör även förstora förbränningsrummen på toppen.
Det finns många sett att göra detta på. En del sätter helt enkelt dit en x-tra topplockspackning - men de kan man blåsa ganska lätt om man laddar på lite. Man kan fräsa ur i kolvarna, men oftast på en turbomotor är det att föredra med plana kolvar, så man kan plana dem alltså på motsatt sida man "jackar" kolven..., då kan man ju även passa på att viktbalansera kolvarna. Har man tillgång till cnc maskiner kan man om man vet vad man gör även förstora förbränningsrummen på toppen.
Man kan svarva av toppen på kolven lite. Någon härdning är det väl inte i aluminum!!??
Annars kan man montera en tjockare topplockspackning. Men det är ju inte så profisionellt precis. Hur mycket kan man ju räkna ut, finns nåt program för det men då måste man veta massa konstiga saker, typ kompresionsvolymen eller vad det heter. Tar man ju bara kolvarean x höjden mellan kolv å topp. Men eftersom inte ytor är plana är det ju lite krångligt.
Plocka fram alla siffror du har på motorn så kan jag se om jag kan räkna ut det.
Annars kan man montera en tjockare topplockspackning. Men det är ju inte så profisionellt precis. Hur mycket kan man ju räkna ut, finns nåt program för det men då måste man veta massa konstiga saker, typ kompresionsvolymen eller vad det heter. Tar man ju bara kolvarean x höjden mellan kolv å topp. Men eftersom inte ytor är plana är det ju lite krångligt.
Plocka fram alla siffror du har på motorn så kan jag se om jag kan räkna ut det.
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Såhär tänkte jag göra; Jag har smidda kolvar, dock 1 mm för höga. Det går att svarva av. Sen tänkte jag ta en hel del i toppen, det är ju gjutjärn i de gamla Oplarna. Ska grovjustera med en roterande fil, sen blir det finputs. Visst är det noga att det blir lika stora förbränningsrum, lika noga som att de har rätt form för att flöde och virvelbildning ska bli rätt.
Men som han sa; Friskt vågat, hälften vunnet!
Opeltoppar finns ju gott om!
Men som han sa; Friskt vågat, hälften vunnet!
Opeltoppar finns ju gott om!
Blir jobbigt i längden och inte 100 % pålitligt. Kolvringarna kanske inte håller lika tätt i alla cylindrar, ventilerna kan vara lite olika slipade. Massor av luriga faktorer. Jag tänkte öva lite på ett par gamla skrottoppar innan jag går lös på den jag ska använda. En fördel med Opel; det finns gott om grejer på skroten. Undrar varför...