Kortning/balansering av kardan m.m

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Kortning/balansering av kardan m.m

Inlägg av Karlsson »

Någon som vet någon som kan göra sånt? Jkpgs Motorrenovering har nog semesterstängt nu, eller så hinner de inte (ja, jag har varit i kontakt med dem tidigare, de har aldrig tid).
Skulle även behöva fixa till några schyssta flänsar till grenröret, Essell produkter kanske kan smida till något? Vanligt svartstål går bra.
Lite hjälp och råd med glasfibergjutning skulle också uppskattas.
Behöver även aluplåt i olika tjocklekar, dels tunn till dörrsidor och lite tjockare till instrumentbräda. Och ett par rallystolar skulle sitta fint också, och 1000 andra saker. :roll:
Som ni förstår är det mycket kvar att göra, men med lite flyt så kan bilen bli klar till regbes som är 22/8. Fortsättning följer...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Christer Gustafson
Normal postare
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 nov 2002 17:07
Kontakt:

Inlägg av Christer Gustafson »

Vad vill du veta om plastning?
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Typ vad man ska använda för material till formar och så. Huv, skärmar och baklucka är det som ska gjutas upp i glasfiber. Bakluckan är nastan helt platt så den blir väl enkel, huven har lite veck och linjer som helst ska bli ganska snygga. Skärmarna blir det väl mest krångel med, de kräver en ganska djup form.
Det var någon som hade gjort formen i glasfiber först, sen gjutit den nya delen där i. Då går det väl åt en massa glasfiber "i onödan".
Är det svårt att mäta upp rätt mängd härdare och så? Jag har aldrig jobbat med glasfiber innan, så alla tips och råd är välkomna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Christer Gustafson
Normal postare
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 nov 2002 17:07
Kontakt:

Inlägg av Christer Gustafson »

Hej!
Se denna länk.
http://www.motorforum.nu/viewtopic.php? ... ight=plast
Köp plasten o härdare och mattan hos någon plastbåttillverkare
de är billigast C:a 40:-/Kg fråga dem om råd hur du blandar
plast och härdare m.m.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det fanns skärmar till Rekord på MEP produkter, men det stod ingen årsmodell. Dessutom kostar de 1500 kr.
Hur många kg kan det gå åt till en medelstor huv, med form och allt?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Kardan kan du ju korta själv, har funkat för mig på en bil och det funkar på brorsans kadett.

* Jag gjorde så att jag kapa till främre och bakre delen så att den blev i rätt längd(lite kortare), sen la jag ett rör i som höll samma ytterdiameter som kardanen hade i innerdia.
* Sen la några svets loppor i kanterna
* Sen kapade jag upp några splines runt om
* Och så avslutades allt med en massa svets

Gjorde det på cityn med 2,0E jag hade, den fick gå och det höll hela tiden jag hade den.
Christer Gustafson
Normal postare
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 nov 2002 17:07
Kontakt:

Inlägg av Christer Gustafson »

Karlsson skrev:Det fanns skärmar till Rekord på MEP produkter, men det stod ingen årsmodell. Dessutom kostar de 1500 kr.
Hur många kg kan det gå åt till en medelstor huv, med form och allt?
Svårt att säga, tippar på 10Kg
mattan 3 lager huv, 5 lager på form gånger arean
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

henke skrev:Kardan kan du ju korta själv, har funkat för mig på en bil och det funkar på brorsans kadett.

* Jag gjorde så att jag kapa till främre och bakre delen så att den blev i rätt längd(lite kortare), sen la jag ett rör i som höll samma ytterdiameter som kardanen hade i innerdia.
* Sen la några svets loppor i kanterna
* Sen kapade jag upp några splines runt om
* Och så avslutades allt med en massa svets

Gjorde det på cityn med 2,0E jag hade, den fick gå och det höll hela tiden jag hade den.
Jag kan ha en lösning på g, det som måste bytas är främre knutkors mot Omega 2,0 hardyskiva. Typiskt att jag glömde fråga Maccan om det när jag ändå var på KM idag...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar