Röd trimbox (Saab original)

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

SS9000K
Normal postare
Kontakt:

Röd trimbox (Saab original)

Inlägg av SS9000K »

Någon som vet något om Saabs egna trim (Röda boxen)?

Har en 9000 CD 2.0T -90, frågan är då om man hittar en sådan här box vad man måste tänka på.

Måste boxen kommit från en 90:a, måste den suttit i en bil med DI, måste den suttit i en bil med kat. osv?

Någon som vet? :confused:

Tack på förhand!
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Vi hade SAABs egna trim på vår förra 9.5a. Det var det sämsta skiten som fanns! Drog sig själv knappt framåt. Det kan bero på att vi har automat och med det trimmet på var man tvungen att illvarva och det är ju lite osmidigt med automat.
2.3Tn som vi har nu är betydligt snabbare trots färre hästar. :thumbsup:

Vad vill jag säga med detta? Jo trimma på en annan firma helt enkelt. Kanske den gamla boxen är bättre än vår var. Det vet ju inte jag iof. :blush:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Det bästa är nog att ta en box som är till din bil. Då slipper man ju fundera. Det är rätt så känsliga grejor det där... Jag kan inte det i huvudet om den boxen justerar tändningen men det tror jag nästan att den gör det. Den gamla boxen till 87-88 utan kat gav 15 hk. Från 175 till 190hk. Nm vet jag ej..
När du byter box skall du byta bränsletrycksregulator också!
Marcus Marklund

www.millway.se
SS9000K
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av SS9000K »

Porsche Daniel skrev:Vad vill jag säga med detta? Jo trimma på en annan firma helt enkelt. Kanske den gamla boxen är bättre än vår var. Det vet ju inte jag iof.
Jag vill ha Sasb egna trim av en anledning, växellådan.
Saabs egna trim är tillverkat och utprovat fö att inte belasta växellådan mer än på en original bil.

Detta uppnår man genom att hålla kvar maxladdtryck högre upp i registret där mest hästkrafter finns, på så sätt får man en ökad maxeffekt. Med andra ord med Saab Röda box höjer man inte laddtrycket. Vilket är bra för då ökar iten slitaget på samma sätt.

Jag resonernar så att jag varvar hellre mer och får effekten längre upp än att trycka på en massa vrid och högre laddtryck på låga varv, något som snabbt kan gör skrot av lådan. :cry: Saabs motorer däremot är nog bland dom bäst, sen är min motor väldigt fräsch också så den oroar ja mig inte för.
Maccan140 skrev:Det bästa är nog att ta en box som är till din bil. Då slipper man ju fundera. Det är rätt så känsliga grejor det där... Jag kan inte det i huvudet om den boxen justerar tändningen men det tror jag nästan att den gör det. Den gamla boxen till 87-88 utan kat gav 15 hk. Från 175 till 190hk. Nm vet jag ej..
När du byter box skall du byta bränsletrycksregulator också!
Ja de får nog bli att leta upp en från en 90:a, juste ja höll på att glömma de med BTR:n, tack! :blush:
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jo det kanske är bäst att ladda lite lugnt särskilt på en så pass gammal bil som 9000 börjar bli. Men jag(vi) blev VÄLDIGT besvikna på den satsen i alla fall.

Men som sagt det var ju till 9-5 så det kanske inte alls stämmer med den röda boxen du pratar om. :confused:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Var det inte så att en viss turbo gick sönder...Men det har nog inte med att det är Saab. Fast den boxen vi hade på våran gammla 9000, weeehaaa, vilken resa. Den gick bra när den gick om man säger så :mhihi:
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
SS9000K
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av SS9000K »

>>>Porsche Daniel
Okej kanske får ha det i åtanke, får fråga någon som kört med och utan Röd box... Om du går att hitta nån :read2:

>>>Ando
Vad var det för trim :confused:
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

SS9000K skrev:>>>Porsche Daniel
Okej kanske får ha det i åtanke, får fråga någon som kört med och utan Röd box... Om du går att hitta nån :read2:

>>>Ando
Vad var det för trim :confused:
Det Ando pratar om var vårt trim. (han är min bror)
SAAB 9-5 -99 turbon och toppen rasade efter 12500mil och 2.5 år som tur va så ägde vi inte den längre då... Det var med SAABs orginaltrim. :thumbsdown:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

"Röda boxen" låter väldigt synonymt med APC? Då är det väl bara att skruva på pottarna i originalboxen smidigt och billigt?
Zeb Arvidsson
SS9000K
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av SS9000K »

>>>Porsche Daniel
Men han snackade ju om en 9000?

>>>Zeb
Då min är en 90: med kombinerad DI och APC kan man inte göra på detta sätt, tror bara det var på dom äldre 80-tals bilarna detta var möjligt.
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

ajdu, jag trodde att apc:n var ett helt separat system ända tills trionic kom.
Zeb Arvidsson
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

>>>Zeb
Då min är en 90: med kombinerad DI och APC kan man inte göra på detta sätt, tror bara det var på dom äldre 80-tals bilarna detta var möjligt.
Jag tror inte att det var Saab´s trim. Vad det var för märke etc. får jag nog fråga pappa, om inte Daniel vet.
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Ando skrev:

>>>Zeb
Jag tror inte att det var Saab´s trim. Vad det var för märke etc. får jag nog fråga pappa, om inte Daniel vet.
Oj vilken förvirring!

Vi har haft flera SAABar. Den 9000 Ando pratar om var vår superSAAB, bilen som spann på torr asfalt i 80 när turbon hoppade igång. Den gick inte sönder konstigt nog (förutom lite växellåds problem, men vadå, det är ju en SAAB)

Vi har också haft en 9-5a -99 med SAABs orginaltrimsats. DEN rasade efter 12500mil och 2.5 år.

Så vad jag vill säga är att man ska ta det lungt när man trimmar gamla bilar. Det kommer ju inte vara så att den bara tuffar och går, utan det blir ju lite pyssel med den alldeles säkert.

Men har man turbo så ska man ju ladda hårt! :mhihi:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ska man ta det lugnt när man trimmar gamla bilar? Min IC från Volvo FL 6 talar ett annat språk...
Och jag har ingen 16 ventilad crossflow topp, bara gammalt hederligt gjutjärn från Russelheim!
Konsigt att SAAB inte lyckats göra lådorna mer hållbara, det ska väl inte vara så svårt? Lådan i min Omega ska enligt fabrik vara god för 250 Nm, nuvarande motor har ca 270. Har kört två hårda säsonger, inga protester från lådan.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Jag tror inte att problemet är att saab gör dåliga växellådor.
Problemet är att dom gör alldeles för starka motorer ;)
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Kanske det. Vad har en standard 9000 2,3 turbo i effekt/vrid? Typ årsmodell -97 eller nåt.
Anders Karlsson
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Karlsson skrev:Kanske det. Vad har en standard 9000 2,3 turbo i effekt/vrid? Typ årsmodell -97 eller nåt.
Finns det såna? Standard alltså? :tongue:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Jag har för mig att vridmomentet i en 9000 2.3 fulltryckare ligger på 350Nm vid 1800rpm
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Porsche Daniel skrev:
Karlsson skrev:Kanske det. Vad har en standard 9000 2,3 turbo i effekt/vrid? Typ årsmodell -97 eller nåt.
Finns det såna? Standard alltså? :tongue:
Jag hittade en -97 till salu på blocket nyss, men han kanske ljög om årsmodellen? :P
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag vet inte vilka årsmodeller som finns, bara gissade lite. 350 Nm är rätt mycket, men jag har hört om nån dåre i Holland som hade en bakhjulsdiftkonverterad Calibra turbo med 400 Nm och en R25 Omega låda. Den höll...
Anders Karlsson
Skriv svar