Skyddsbur
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
Jag lyfter detta ämne igen.Wackt skrev:Är det någon som vet vilka materialkrav det är på rören till en bur. Håller på att bygga en nu. Har läst någonstans att 42 mm x 3 mm skulle vara lämpligt, men är inte helt hundra. Så det är vad jag har använt. Någon som har några synpunkter ?
Finns det någon bra byggbeskrivning på nätet? Vad ska man ha för rör?
-
- Deluxpostare!
-
- Legend!
- Kontakt:
Buren i Rekorden kommer från en Ascona A rallybil. Den är byggd i 44 mm rör. Den är tyvärr inte godkänd för tävlingsbruk längre eftersom jag har breddat den lite... Man får inte kapa av huvudbågen, alltså den som går mellan B-stolparna upp längs med taket. Man får göra om ändarna på den om man ska byta fästplattor tex, men inte kapa den mitt på och svetsa dit en rörbit för att bredda som jag har gjort. Nu ska jag ju inte tävla med Rekorden ändå och buren fungerar säkert lika bra eftersom skarvbitarna lappar över 10 cm på varje sida.
Fästplattorna ska vara 150x150 mm 3 mm tjocka på båda sidor om golvet.
Det är svårt att göra plattor som har de måtten och går att skruva plant mot golvet, så på Rekorden sitter det lite knepiga lösningar här och var. Man får klura lite. 4 st M 10 bult till plattorna.
Kollade även på Bilsports skiss, där ska det vara 45 mm rör, 3 mm godstjocklek. Verkar vara olika regler för olika tävlingsklasser, Bilsportnissarna kör ju drag-race. Rallyburar kanske har andra krav. Värt att kolla upp lite mer noga.
Fästplattorna ska vara 150x150 mm 3 mm tjocka på båda sidor om golvet.
Det är svårt att göra plattor som har de måtten och går att skruva plant mot golvet, så på Rekorden sitter det lite knepiga lösningar här och var. Man får klura lite. 4 st M 10 bult till plattorna.
Kollade även på Bilsports skiss, där ska det vara 45 mm rör, 3 mm godstjocklek. Verkar vara olika regler för olika tävlingsklasser, Bilsportnissarna kör ju drag-race. Rallyburar kanske har andra krav. Värt att kolla upp lite mer noga.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
Tänker du på den här:CommodoreMartin skrev:läs senaste Bilsport. Där finns en skiss och info ang. skyddsbur
http://www.bilsport.se/big_pic.php?pict ... 004431.gif
Jepp, men den skulle inte jag vilja ha i en banracer. Kör helst med fullbur, även om det kanske väger lite mer och är svårare att knåpa ihop.
Lite dyrare också med fullbur, men det är det nog värt om man bellar.
Lite dyrare också med fullbur, men det är det nog värt om man bellar.
Anders Karlsson
-
- Legend!