Motorbyte

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Sant, men det är smidigare att ha ett fordon som är godkänt i det skicket (nåja, nästan) som man använder det i, sen om det är en B21ET eller en B23ET spelar väl inte så stor roll? :wink:
Zeb Arvidsson
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Det finns tre sätt att få din bil laglig efter ombyggnad.(Viss enklare ombyggnad behöver ingen besiktning!!)

Ny registeringsbesiktning, Ombyggt fordon och amatörbyggt fordon. Vilket beror på hur mycket man har ändrat...

Det är bilprovningen som avgör om SFRO ska kopplas in. Generellt tror jag att man kan säga att dom alltid besiktar amatörbyggen och ibland ombyggda fordon. Allt beroende på ombyggnadsgrad. Jag är inte så insatt i just besiktningen av ombyggda fordon, har läst mer om amatörbyggen. (Man är sig själv närmast..)

Men ett gott tips är nog att läsa på och planera först och bygga sen...
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Det tycker jag verkar lite fegt. :grin:
Men det är nog smartast så att man slipper böta, få en konstig försäkringsklass eller något annat knepigt. Tänk på att ha rätt fälgar på bara...
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Man slipper rätt mycket problem om man tar en b21 istället för en b23... Typ EGR och sådana grejor slipper man. Har nu skaffat intercooler, och rör, från Saab 9000 så jag ska nog få fart på den gamla skorven...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här är det många fel som har insmugit sig.
1 Du får endast ha 180 hästar i en 140. Och då så måste du ha speciella bussningar i bakaxeln, speciella stötdämpare och fjädrar & bromsbelägg. Har du inte det så har du aldrig en chans att får igenom mer än 140 Hästar lagligt.
När det gäller själva bygget så ÄR det så HÄR.:

Motorn kan monteras stående, men då skall du använda B20:ns oljetråg, och 140:ns växellåda och kopplingskåpa.
Nackdelar: sämre låda, du får bygga eget grenrör. mm.

Lutande motor= Mera jobb. Kortsgat så är det följande som måste göras:

Egna motorfästen, flytta generator, flytta batteriet, montera elfläkt, bygga om kopplingspedalen för 240 wire, flytta bromsservot, kapa ur hjulhusplåten på passagerarsidan och bygga en "låda" för att få plats med grenrör, plus en massa andra saker.
Mitt råd: montera motorn stående om du skall ha turbo, men du kan aldrig besikta den och få den godkännd med turbon inkopplad utan att göra det som krävs i fjädrings och broms väg som krävs av SBP. Vill du åka lagligt?
Gör då så här istället:
Köp en 240 -75:a och bygg på 75orna har ju mindre krav på avgasvärden och de har högre gränser för motorprestanda mm Eller enklast av allt: Skaffa en 240 Turbo. och vidare utveckla.

/mr_volvo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja just ja jag glömde: Du måste byta olje pickup om du monterar B20 tråget på en motor mellan 75-79 om du monterar B20 tråg. Om du monterar en B21-23 nyare än 79 så måste du byta till en äldre pump också.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag har en kompl bil: 240T 83 som jag ska plocka allt från... Men det var ju bra tips. Tackar!
Skriv svar