
Motorbyte
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det finns tre sätt att få din bil laglig efter ombyggnad.(Viss enklare ombyggnad behöver ingen besiktning!!)
Ny registeringsbesiktning, Ombyggt fordon och amatörbyggt fordon. Vilket beror på hur mycket man har ändrat...
Det är bilprovningen som avgör om SFRO ska kopplas in. Generellt tror jag att man kan säga att dom alltid besiktar amatörbyggen och ibland ombyggda fordon. Allt beroende på ombyggnadsgrad. Jag är inte så insatt i just besiktningen av ombyggda fordon, har läst mer om amatörbyggen. (Man är sig själv närmast..)
Men ett gott tips är nog att läsa på och planera först och bygga sen...
Ny registeringsbesiktning, Ombyggt fordon och amatörbyggt fordon. Vilket beror på hur mycket man har ändrat...
Det är bilprovningen som avgör om SFRO ska kopplas in. Generellt tror jag att man kan säga att dom alltid besiktar amatörbyggen och ibland ombyggda fordon. Allt beroende på ombyggnadsgrad. Jag är inte så insatt i just besiktningen av ombyggda fordon, har läst mer om amatörbyggen. (Man är sig själv närmast..)
Men ett gott tips är nog att läsa på och planera först och bygga sen...
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Här är det många fel som har insmugit sig.
1 Du får endast ha 180 hästar i en 140. Och då så måste du ha speciella bussningar i bakaxeln, speciella stötdämpare och fjädrar & bromsbelägg. Har du inte det så har du aldrig en chans att får igenom mer än 140 Hästar lagligt.
När det gäller själva bygget så ÄR det så HÄR.:
Motorn kan monteras stående, men då skall du använda B20:ns oljetråg, och 140:ns växellåda och kopplingskåpa.
Nackdelar: sämre låda, du får bygga eget grenrör. mm.
Lutande motor= Mera jobb. Kortsgat så är det följande som måste göras:
Egna motorfästen, flytta generator, flytta batteriet, montera elfläkt, bygga om kopplingspedalen för 240 wire, flytta bromsservot, kapa ur hjulhusplåten på passagerarsidan och bygga en "låda" för att få plats med grenrör, plus en massa andra saker.
Mitt råd: montera motorn stående om du skall ha turbo, men du kan aldrig besikta den och få den godkännd med turbon inkopplad utan att göra det som krävs i fjädrings och broms väg som krävs av SBP. Vill du åka lagligt?
Gör då så här istället:
Köp en 240 -75:a och bygg på 75orna har ju mindre krav på avgasvärden och de har högre gränser för motorprestanda mm Eller enklast av allt: Skaffa en 240 Turbo. och vidare utveckla.
/mr_volvo
1 Du får endast ha 180 hästar i en 140. Och då så måste du ha speciella bussningar i bakaxeln, speciella stötdämpare och fjädrar & bromsbelägg. Har du inte det så har du aldrig en chans att får igenom mer än 140 Hästar lagligt.
När det gäller själva bygget så ÄR det så HÄR.:
Motorn kan monteras stående, men då skall du använda B20:ns oljetråg, och 140:ns växellåda och kopplingskåpa.
Nackdelar: sämre låda, du får bygga eget grenrör. mm.
Lutande motor= Mera jobb. Kortsgat så är det följande som måste göras:
Egna motorfästen, flytta generator, flytta batteriet, montera elfläkt, bygga om kopplingspedalen för 240 wire, flytta bromsservot, kapa ur hjulhusplåten på passagerarsidan och bygga en "låda" för att få plats med grenrör, plus en massa andra saker.
Mitt råd: montera motorn stående om du skall ha turbo, men du kan aldrig besikta den och få den godkännd med turbon inkopplad utan att göra det som krävs i fjädrings och broms väg som krävs av SBP. Vill du åka lagligt?
Gör då så här istället:
Köp en 240 -75:a och bygg på 75orna har ju mindre krav på avgasvärden och de har högre gränser för motorprestanda mm Eller enklast av allt: Skaffa en 240 Turbo. och vidare utveckla.
/mr_volvo