Nu har jag köpt mig ett turboaggregat!Från en SAAB 900, år -84 tror jag.Nu undrar jag om det är nån som vet om man kan använda APC-systemet ihop med ett annat insprut.SAAB har ju K-jetronic och det vill jag inte ha.Nu har jag ett Motronic 1.5 liggande till min gamla Omegamotor.Det är ju en 6a men jag tänkte att då får jag ju två extra spridare, det är ju bra.Finns det nån vänlig SAAB-expert som kan ge några goda råd?
Tack på förhand
Karlsson
Hej, APC-systemet, i den form det satt på lite äldre saabar <89 (typ) är ett helt självständigt system som bara reglerar laddtrycket mot ett förbestämt värde och reglerar ner vid spikning. Så det ska inte vara några bekymmer att använda det i någon annan motor.
Tja! Som jag tycker det kan du lika gärna strunta i apc:n. Det största bekymmret är ju var du ska placera knacksensorn. På saabarna sitter det i ett gängat hål i blocket, noga uträknat. Så det går inte sätta den var som helst. Annars får man önska lycka till!
Vad är det för motor du arbetar på? Jag gissar på att du vill ha ner kompet med kolvarna.
Om det är gamla 2,0 eller 2,2 motorn så kan man mixtra ihop 2,2 ans block med kolvar och vev från 2.0 an. Då skall kompet gå ner till runt 8,5.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
On 2001-12-05 20:06, Porsche Daniel wrote:
Var det inte den (MBn) som drog ifrån en S2? Eller var kåseriet "lite" överdrivet?
Nej då inte alls, nog körde jag ifrån honom. Men som jag skrev det handlade ju inte om acc. enligt mig utam om att kunna hålla en hög medelhastighet. Accet i 300:an är ju sämre än i en 240 GLT, jag får råpisk.
2.0 och 2.2 har samma block med 95 mm borr.Det som skiljer de motorerna är vev, stakar och kolvar.Ide´n är nog inte så dum, men för att undvika glödtändning så ska ytterkanten på kolven ha ett avstånd från toppen på knappt en mm.Därför har ofta kolvar i turbomotorer en grop i mitten.Det är det jag tänker försöka mig på med kopierfräsen på jobbet! Men för tillfället är det rostlagning och framvagnsrenovering som gäller.