Taskig jord, ett litet räkneexempel.

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

miniemil
Deluxpostare!

Taskig jord, ett litet räkneexempel.

Inlägg av miniemil »

Min startmotor har varit en smula sömnig de senaste veckorna och häromdan va den så trött att den slutade snurra helt. Har ju nya jordkablar, fräscht batteri och jordanslutningarna är friska och fina. Lyse och sånt funkade också perfekt. Lämnade in startmotorn för kontroll, den va ok. Skruvade dit den igen, fortfarande stendött.
Mätte med en ohm-mätare upp motståndet från godset på startmotorn till minuspolen, 10 ohm. Inte så mycke kan man tycka men PÅ TOK FÖR MYCKE!! Nu fick jag blodad tand att räkna ut vad det va för fel och plockade fram min gamle räknare. Strömmen i en startmotor på ca 1kW beräknas som följer: P=U*I= 1000W => I=83A. Ur detta beräknade jag motståndet, Rstartmotor = 0,145ohm. Hoppla! Kortslutning typ...om man jämför med 10 ohm. Här uppstår värsta spänningsdelningen. Spänningen över startmotorn blir då: Ustartmotor = Ubatteri*(Rstart/(Rstart+Rjordledning)) => 12*(0,145/(0,145+10)) = 0,17 V Konstigt att bilen inte startade? hmmm nä. På med en jordkabel direkt från startmotorn till minuspolen på batteriet och vips så startade skrotet snabbare än man kan säga gubbgolf. Om motståndet mellan startmotorfästet och minuspolen är så lågt som 0,1 ohm har man ca 7 volt att starta bilen med, kan ju va kul att känna till.

Vad vill jag säga med detta nu då? Har man drällt 3.5 år av sitt liv på högskolan måste man ju använda kunskaperna till nåt... Nä tipset va: Har man en trött startmotor, häng på lite fler jordledningar, fast det vet ju alla...
Ni som är bättre än mig på att räkna kan ju kontrollräkna.
Emil Tubbin
Christer Gustafson
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Christer Gustafson »

Hej!
Detta med jordkabeln stämmer bra, förr på bilerna satt alltid jordkabeln på bulten till startmotorn.
Christer
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

En ren motor är också bra att ha. Olja och skit mellan startmotor och blocket ger dålig kontakt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar