Bromspedalen går i stort sett i botten

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Bromspedalen går i stort sett i botten

Inlägg av Mats J »

Det är fruns vojja där pedalen tar långt ner. Med motorn avstängd blir pedalen stum rätt tidigt (känns normal), men med motorn igång kan man enkelt trampa den nästan i golvet innan den stannar, men väl där verkar den stum.

Jag började med att bara byta huvudcylinder men det gjorde ingen skillnad. Så jag fick gå på det tröttsamma skruvandet att byta servot också...

Nu tog jag bitar från en vojja jag skrotade för ett par år sedan, dom delarna låg färdiga på hyllan. jag var inte sugen på att plocka från fruns föra vojja som jag skall skrota, den står ute i snön och jag vill gärna skruva så lite som möjligt i juletider och minusgrader... Risken finns ju att de bitar jag satt dit var dåliga eftersom dom kommer från en bil jag inte kört, men den ställdes pga att motorboxen brunnit, inte pga bromsproblem så grejerna borde vara ok.

Jag kände på bromsslangarna när frun bromsade och jag kunde inte hitta någon som svällde upp.

Har läst om interna läckage i ABS enheter som får liknande effekter.

Kan kärvande glidbultar på ett ok ge liknande fel?

Eller kan någon komma på något annat?
Borde ju inte vara luft i systemet för felet har kommit under vanlig körning, inte vid bromsjobb.

Någon med lite förslag???
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Re: Bromspedalen går i stort sett i botten

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Snabb tanke utan att sätta mig in för mycket i problemet.

Har du kanske fått vatten i systemet som fryser nu när det är minusgrader?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Jag har undersökt lite mer. Luftade frambromsarna och det var luft i vänster fram ok. Enligt vad man kan googla fram så betyder det att ventilpaketet i ABS:en har ett internt läckage. Så jag får väl kräla in under reservdelsbilen och plocka loss ett fungerande. Men väntar till bättre väder... Det skall tydligen gå att lufta och köra ett tag innan felet märks igen, det är väl väldigt lite luft som kommer in då man bromsar, så man kan lufta igen om några veckor och klara sig till våren med lite tur.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Men hur i hela världen kan ett sådant fel uppkomma?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Det kan man ju undra!
Tydligen blir det någon sorts internt läckage i ABS:ens ventilpaket, men det är ju mystiskt att det kan komma in luft... Det enda jag kan tänka mig är att det finns någon sorts ventilationshål för någon ventil eller liknande, som normalt sett inte skall ha kontakt med vätskan, eller att själva pumpens motor har en axel med en tätning som kan läcka in luft då den pumpar.
Jag har inte hittat någon exakt förklaring på nätet.
Skriv svar