Jag har bytt jobb och kör mer numera, så Opel Fronteran skall bytas ut för den drar litern eller strax över.
Har tittat på BMW 518 -95/-96 dom verkar gå rätt billigt
Jag vill ha drag och bakhjulsdrivet och inte en för liten bil... Så en Touring är att föredra.
Men dom är rätt svåra att hitta.
Så någon som har koll på verklig förbrukning på 518 jämfört med 520, och även 523.
I BMW:s siffror anges att Touring alltid drar nästan en deciliter mer än sedan, kan det stämma i verkligheten?
Ligger E39 på samma förbrukning?
Jag kollar bara på bilar med manuell låda för automatarna verkar dra mer, stämmer detta?
Alternativet är även en 3-serie, hur trånga är dom i baksätet, har ju tre barn som gärna skall få plats där bak. (två st på bälteskudde)
BMW E34 / E39 som "ekonomiracer"
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
BMW E34 / E39 som "ekonomiracer"
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Farsan har en 520e39 sedan manuell o den kör man ju lätt under 0,8l/mil, morsan har en 320e36 touring som vi åkte fem vuxna med full packning på typ 0,75l/mil, men det är en rätt trång bil o inte mkt till bagage..
En kompis hade en 523e39 automat sedan o det är bland det skönaste jag kört, o långfärd tror jag att automaten drar mkt mindre än den manuella. En 523 automat gick på typ 1900rpm i 90km/h och en 520 manuell typ 2500rpm i 90km/h.
Dessutom vill jag minnas att 523 var löjligt billig att försäkra jämfört med andra BMW.
Ett tips är autopower.se, där finns mycket att läsa.
En kompis hade en 523e39 automat sedan o det är bland det skönaste jag kört, o långfärd tror jag att automaten drar mkt mindre än den manuella. En 523 automat gick på typ 1900rpm i 90km/h och en 520 manuell typ 2500rpm i 90km/h.
Dessutom vill jag minnas att 523 var löjligt billig att försäkra jämfört med andra BMW.
Ett tips är autopower.se, där finns mycket att läsa.
Peter Friberg
5-serien är ju ganska stor, så jag skulle tro en 520 eller 523 har lika eller nästintill bättre ekonomi än en 518. Dock endast teorier...
Kan även flika in att min 525 E39 touringautomatare ligger blandad körning nästan exakt på litern/mil och långfärd enkelt under 0,8.
Kan även flika in att min 525 E39 touringautomatare ligger blandad körning nästan exakt på litern/mil och långfärd enkelt under 0,8.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Låter ju som att vad jag än tar så blir det avsevärt bättre än Fronteran
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Det blev en 520iA -99 med 235 breda 17" så det är väl inte den mest soppasnåla däckdimensionen.
Får se om det blev bra...
/Mats J
Får se om det blev bra...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06