Monterade det sista i natt för att jag skulle kunna provköra bilen innan jag åker på semester. Jag pratar alltså om mitt bmw turbo projekt.
Allt är inte färdigt än och laddtrycket är inte fullt uppskruvat än, men oj va det går Släpper loss på 2:an på enbart gas trots att jag kör rakt fram, har diffspärr och det är torrt ute. Då är man nöjd
Och ljudet... Helrätt. BMW 6:a med turbopys och 3tums hela vägen.
Har några bilder jag kan lägga ut sen, ska bara åka en runda först!!!
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jag förmodar att det är Motronic 1.5-insprut så då är det väl luftmängdmätare med klaff. Alltså måste man ha återcirkulerande dump.
Jag och Jimmy med den vita 2002an håller på att montera mitt L-jetronic på hans motor. Det lär nog funka lite bättre än det gamla K-jetronicskräpet han hade innan. För övrigt så är Rekordens kaross färdigsvetsad, återstår lite slip, spackel och fusklack. Sen börjar nästa fas; väghållning och bromsar!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
avgassystemet ligger ganska nära marken Ska ändra på det, men det är inte lätt att få plats med 3" hela vägen.
Jag måste ha återledande dump ja. Men jag funderar på att prova en öppen ändå. Det kan funka fast den kommer nog gå lite fett vid växlingar, men men... ingen som har en dump som man kan prova med? Dumt att slänga 2000:- i sjön om det inte funkar. Men jag tror inte det pyser så mycket med bara 0.6-0.7 bars laddtryck.
Det ni såg på filmerna va ju första provkörningarna så den är långt ifrån färdig. "Tyvärr" så har jag semester nu så det dröjer ett tag innan jag blir färdig.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jag körde med saab original dump, Jag kopplade den så jag släppte luften rätt ut.
Laddade bara 0.25 och det pös gutt, men jag tror att den läckte ut tryck när den var kopplad så.
Gutt att det funkar
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Vad har du för turbo henke? Jag har ju en mitsu TDO4 till en V70R Det är ju inbyggd dump i den så man kan ju inte välja var man vill släppa ut trycket. Laddade 0,6 och det funkade fint, ska nog gå med 0,8 också. Nu vill jag hem å köra
Här är några bilder.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:Vad har du för turbo henke? Jag har ju en mitsu TDO4 till en V70R Det är ju inbyggd dump i den så man kan ju inte välja var man vill släppa ut trycket. Laddade 0,6 och det funkade fint, ska nog gå med 0,8 också. Nu vill jag hem å köra
Här är några bilder.
Oj! Du har verkligen satsat seriöst må ja säga. Det skall bli roligt att se bilen i verkligheten sen.
Snyggt grenrör! Rostfritt eller? Nu blir man sporrad att göra stordåd med Rekorden! Ska lämna in blocket på borrning i veckan, sen ska det grejas med väghållning, bromsar, bur + 2000 andra saker som jag inte vågat tänka på än.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Japp det är rostfritt 2337, tog ett tag å göra. Verkar va bra flöde i för turbon laddar direkt.
Jag vet hur det är när man ser nåt bygge, då vill man göra likadant fast ännu värre. Köpte en engelsk tidning med bara stylade och trimmade BMW, där va det en som hade en M3 E36motor i en E30, å snygg va den med. Så nu fick jag lust att leta upp en M5 motor till vintern och turbokonventera. 600-700hk blir lagom. Fast nu fantiserar jag nog lite.
Fast det går ju, Team Jakan som va med i bilsport med en svart M3:a håller på att bygga en suprakiller. En E30 med M5 motor och 900hk. http://www.bimmer.nu/treffar/inredningsresan.htm
Har du inga bilder på din rekord karlsson?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:Japp det är rostfritt 2337, tog ett tag å göra. Verkar va bra flöde i för turbon laddar direkt.
Jag vet hur det är när man ser nåt bygge, då vill man göra likadant fast ännu värre. Köpte en engelsk tidning med bara stylade och trimmade BMW, där va det en som hade en M3 E36motor i en E30, å snygg va den med. Så nu fick jag lust att leta upp en M5 motor till vintern och turbokonventera. 600-700hk blir lagom. Fast nu fantiserar jag nog lite.
Fast det går ju, Team Jakan som va med i bilsport med en svart M3:a håller på att bygga en suprakiller. En E30 med M5 motor och 900hk. :D http://www.bimmer.nu/treffar/inredningsresan.htm
Har du inga bilder på din rekord karlsson?
hade jag varit som dom hade jag haft två snurror. Men dom vet säkert bättre. Firman Steinmüller har m3 e30 med m5 motor + turbo.
Supramännen kör med enkel turbo på sina 6or. Det funkar ju tydligen alldeles ypperligt. De bilarna är ju inte speciellt lättade heller, väger ca 1700 kg. Respekt Toyota!
Rekorden har fått lite mer enhetlig färg i motorrummet än på bilderna, och karossen är 97 % rostfri. Lite finns ju alltid i dörrar och annat icke bärande. Ska måla färdigt inuti också. Mycket Hammarlack blir det. Snart ska jag nog kunna skruva ihop en framvagn och borrning av block samt modifiering av vevstakar planeras inom en snar framtid. Med lite tur kanske bilen står på hjulen framåt augusti, men allt kan ju hända tills dess...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
tror lite mer på dubbla, mindre hästspark = mer kontroll. Jämn effektkurva. Men det kanske inte är önskvärt på strippen i och med grepp och sånt. Lättare att smyga iväg.
På en 6:a hade det nåt med att avgaspulsen blev fel med ett agregat och därför inte optimalt bottendrag. Men fortfarande bättre än en 4:a!! Beror ju på hur man byggt motorn också med kompresion och så. Tex så är det rätt bra bottendrag på en bmw 6:a original och med turbo blir det ju inte sämre. Ta bort turbon från en supra och se hur bra bottendrag det bli, då lär den ju få svårt att hänga med en gammal 240
Hur går det med din 740 karlsson? Räjs sen eller? Säg till när du är redo!!!
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé